دغدغه معلمان در یادگیری دانش آموزان حین برگزاری کلاس آنلاین

دغدغه معلمان در یادگیری دانش آموزان حین برگزاری کلاس آنلاین

برگزاری کلاس آنلاین  حتی اگر خودمان هم درگیر این مسئله نباشیم، کافیست  سر بچرخانیم و اطرافمان را نظاره کنیم تا ببینیم همه چگونه در گیر آموزش آنلاین و کلاس های مجازی هستند.
حتما به ذهنتان این نکته خطور کرده که  بازدهی این گونه آموزش چقدر است؟ آیا بازدهی کافی برای گرفتن نتایج مثبت را دارا می‌باشد؟ یا سوالاتی از قبیل اینکه آموزش آنلاین چه تاثیری بر روی انگیزه ی دانش آموزان گذاشته است؟ این روند مثبت بوده یا منفی؟
انعطاف در مقابل تغییرات شاید بزرگترین مکانیزم ما برای تغییرات بزرگ و کوچکی باشد که در اطراف ما اتفاق می‌افتد و این نکته از جامعه آموزشی و معلمین ما انتظار می‌رود که مطابق با شرایط زمانه بهترین شرایط را برای دانش آموزان تهیه کنند تا سطح علمی کشور در هیچ مقطعی دچار افت نشود. اما چه بسا سخن گفتن و حرف زدن بسیار ساده و جامعه عمل پوشاندن به آن بسیار مشکل می‌باشد. در شرایطی که شرایط روحی جامعه دچار چالش های مختلفی است ، نمی‌توان تاثیر اینگونه مشکلات را بر ابعاد دیگر زندگی مردم و به خصوص دانش آموزان نادیده گرفت. نگرانی درباره این آموزش ها، به ویژه در میان خانواده هایی دیده می شود، که دانش آموزانی را در خانواده خود دارند. تحصیل به صورت آنلاین را نه می توان یک آموزش کاربردی و بی نقص دانست و نه می شود به طور کلی آن را رد کرد و از معایبش سخن گفت. با این حال این شیوه جدید تحصیلی، سوالات و ابهامات بسیاری را برای دانش آموزان پایه های مختلف، کادر آموزش و پرورش و البته والدین دانش آموزان به وجود آورده است.

تعامل، تعامل، تعامل

شاید این کلمه چهار حرفی بتواند کمک  بزرگی به جامعه ی علمی کشور کند، اما همانطور که می‌دانید مردم کشور ما در زمینه کار گروهی و تعامل دچار کاستی هایی هستند . در ادامه این مقاله عوامل مختلفی منجر به تعامل می‌شود   ‌را بررسی می‌کنیم:

شروع کردن کلاس با یک نظر سنجی

اگر در شروع کلاس فعالیتی برای مخاطبانتان در نظر بگیرید که ذهن همه آن‌ها را درگیر کند ، اولین قدم برای افزایش تعامل و انگیزه دانش آموزانتان یا دانشجویانتان را برداشته اید. این فعالیت به عنوان نظارتی بر دستور کار عمل می کند و در عین حال همه را درگیر می کند. گزینه دیگر این است که یک تخته سفید را به اشتراک بگذارید و شرکت کنندگان سوالات خود در مورد موضوع را در آن تایپ کنند. این فعالیت به تسهیل کننده کمک می کند که بلافاصله محتوای برنامه را به سوالات مرتبط کند. از بین فعالیت های شروع، موردی را انتخاب کنید که همه را شامل شود و آنها را درگیر کند.

ایجاد گروه کلاس راهی برای اتصال دانشجویان به یکدیگر

در اکثر برنامه های آموزشی مجازی، شرکت کنندگان به طور جداگانه و از مکان های پراکنده جغرافیایی به کلاس متصل می شوند. به عبارت دیگر، آن ها در مکان فیزیکی خود هستند. به استثنای زمان هایی که از وب کم  استفاده می‌کنند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژِی بشر سعی در کوتاه کردن فاصله ها داشته اما زیاد مطمئن نمی‌توان شد که این هدف کاملا موفقیت آمیز بوده است. با ایجاد یک گروه کلاسی و ایجاد وظیفه جمعی شما می‌توانید این فاصله ها را کوتاه تر کنید. در نتیجه، شما باید به محض شروع یک جلسه، یک تجربه اجتماعی را ایجاد کنید. از همه بخواهید خودشان را معرفی کنند و به شرکت کنندگان کمک کنید چیزهایی را که در آن ها اشتراک دارند، پیدا کنید. از آن ها بپرسید که آیا آن ها از قبل همدیگر را می شناسند یا نه و اگر نه، یک سوال روی صفحه نمایش دهید که یخشان آب شود و باعث شود که با هم در مورد علاقه مندی های مشترک صحبت کنند.

ایجاد اعتماد به نفس در جهت افزایش تعامل

این تصور که با برگزاری کلاس آنلاین نمی‌توانید مباحث را به دانش‌آموزان تفهیم کنید و یا دانش‌آموزان چیزی متوجه نخواهند شد، کاملا اشتباه است. درست است که در کلاس آنلاین ممکن است مشکلاتی مانند قطعی یا کندی اینترنت، حضور اعضای خانواده و… وجود داشته باشد اما اعتمادبه‌نفس داشته باشید و اجازه ندهید عوامل خارجی حواس شما را پرت کند. در مورد دانش‌آموزان هم نیز همین مسئله وجود دارد، به دانش‌آموزان خود انگیزه دهید که به اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند، اهمیتی ندهند. تمامی دانش آموزان به نوعی در کلاس می توانستند خود را ابراز کنند و استعداد و توانایی خود را به دیگر دانش آموزان عرضه کنند . تکالیف از حالتی یکنواختی در آمده و بصورت متنوع عرضه شد که تکالیف شامل انجام پروژه تحقیقاتی ، فعالیت خارج از کلاس ، گزارش ، مصاحبه و پیش مطالعه درس بود مشخص شد و امتحان نیز به روشهای فردی ، گروهی ، شفاهی ، کتبی و عملی انجام پذیرفت.

منابع در دسترس همه

یکی از مزایای شبکه های اینترنت این است که می توانید در کمترین زمان ممکن بهترین منابع را در اختیار داشته باشید. اما گاها کمبود کتاب های الکترونیک و سختی و هزینه بالای کتاب های چاپی تبدیل به مانعی برای افزایش تعامل می‌شود. مثلا تصور کنید دانش آموز کتاب یا جزوه لازم را در اختیار ندارد، همین عامل باعث سستی، کاهلی و دوری کردن از تعامل لازمه می‌شود. سیستم آموزشی کشور به خصوص معلمین باید به این نکته به عنوان یک وظیفه نگاه کنند. تا شرایط مساعد و برابر برای همگان فراهم نشود انتظار نتایج مثبت هم نمی‌توان داشت.

کیفیت محیط برگزاری کلاس

کیفیت محیط برگزاری کلاس آنلاین یکی ازعواملی که گاها نادیده گرفته می‌شود محیط برگزاری کلاس است، چگونه می‌توان انتظار داشت در محیطی بی کیفیت و بدون ابزارهای مناسب شاهد تعامل سازنده باشیم. اما یک کلاس با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟ کدام عوامل باعث پایداری و کسب رضایت دانش آموزان و مدیران می‌شود؟
در پایان کلام بگذارید راه حل این قسمت از چالش برگزاری کلاس آنلاین را برای شما بازگو کنم:
هرمجموعه ای برای پیشرفت اهداف خود دل به جمله یا حتی می‌توان گفت شعاری می‌بندد، افتخار رومیت در این نکته است که شعار شما نشانه شناخت ما است. به سادگی رومیت نحوه ی آشنایی ما با شماست. اما سادگی هیچ گاه ارزش واقعی خود را کسب نمی‌کند مگر اینکه در کنار کیفیت همگام باشد. رومیت با مهیا کردن محیطی امن و کاربردی این امکان را به شما می‌دهد تا از چالش های موجود در برگزاری کلاس آنلاین تا حدودی به دور باشید و امنیت خاطری برای شما مهیا می‌کند تا به سادگی و راحتی کلاس خود را برگزار کنید.
همچنین شما می‌توانید با دریافت کلاس اکانت رایگان رومیت به مدت دوهفته از سرویس 5 نفره ما استفاده کنید.
همین حالا ثبت نام کنید و ظرف یک دقیقه پنل خود را داشته باشید.