فن بیان و کاربرد آن دربرگزاری وبینار

فن بیان در برگزاری وبینار چه کاربردی دارد ؟ احتمالا افرادی را دیده اید که در همان دیدار اول شمارا به خودشان جب کرده باشند. معمولا از این ویژگی با عنوان کاریزما یاد می کنیم  واغلب ان را امری ذاتی می دانیم . نکته مهم اینجاست که این کیفیت اصلا ذاتی نیست و شما میتوانید آن را به دست بیاورید و تاثیر این ویژگی بر موفقیت در تدریس و سخنرانی کاملا مشهود است.فن بیان نیز جز مهارت هایی است که شما با داشتن آن می توانید کاریزماتیک باشید و شما را از دیگران متمایز می کند.سخنرانی وتوانایی صحبت کردن در برابر جمع یکی از ضروری ترین و قدرتمندترین مهارت های دنیای امرز به شمار می آید.  از این رو یکی از وجوه تمایز افراد موفق وسایر انسان ها در حوزه های مختلف کسب وکار و همچنین زندگی شخصی میزان تسلط و آشنایی با این ابزار کلامی است.

با رومیت همراه باشید تا به این پرسش پاسخ و توضیح دهیم که چطور مهارت در فن بیان  از شما مدرس وسخنران بهتری بسازد.

فن بیان چیست  و چه چیزهایی درآن اهمیت دارد

فن بیان یکی از مهارت های ارتباطی است فن بیان در کنار خوش صحبتی ،حاضر جوابی ، طنز گویی،بداهه صحبت کردن و…از جمله مهارت های ارتباطی که شما باید آن را به دست بیاورید.
فن بیان در برگزاری وبینار به شما کمک می کند موضوع و محتوایی را به بهترین ورساترین شکل ممکن به صورت شفاهی بیان کند در واقع وقتی از فن بیان صحبت می کنیم ، اصلا به محتوای کلام کاری نداریم همچنین انتخاب واژگان یا نحوه ی چینش آن ها در کنار هم در درجه ی بعدی اهمیت قرار دارد.

در وبینار و فن بیان با یکسری از موضوعات زیر سروکار داریم

•    تلفظ درست حروف
•    بیان دقیق و واضح کلمات
•    ادای درست اهنگ جملات
•    سرعت بیان کلمات و جملات
•    کنترل حجم صدا ورسایی ان
•    زیر و بمی صدا
•    استفاده درست از مکث ها و بجا بدن آنها
•    کنترل تکیه کلام ها
•    نحوه ی تنفس در هنگام صحبت کردن
•    کیفیت صدا و خش دار نبودن آن
•    مدیریت استرس یا فشار روانی در هنگام صحبت کردن
•    مدیریت زبان بدن
•    برقراری صحیح ارتباط چشمی

نکات مهم درباره ی  فن بیان در برگزاری وبینار

•    کسی که فن بیان خوبی دارد لزوما نه پرحرف است نه خوش صدا و نه حاضر جواب فن بیان را با مقوله های دیگر اشتباه نگیرید.
•    کسی که فن بیان خوبی دارد قرار نیست دوبلور شود ؛فن بیان دوبلوری نیست.
•    قبل از شروع  کلاس یا سخنرانی صدایتان را آماده کنید درست مانند گرم کردن در ورزش
•    از شنیدن صدای خودتان خجالت نکشید به صدای خودتان گوش  کنید.
•    بلندی یا پایین بودن تن صدا جای تاکیدها را به مخاطب نشان می دهد به آنها توجه کنید.
•    تکیه کلام های معنادار مانند وواقعا ،بنابراین و غیره و تکیه کلام های بی معنا و مِن مِن کردن را از کلامتان حذف کنید.
•    تنش های روانی حاصل از تدریس یا سخنرانی و استرس را درک کنید و  آن را کنترل کنید .
•    فن بیان بدون مدیریت زبان بدن به کار شما نخواهد آمد.
•    ارتباط چشمی را فراموش نکنید هم استرس شما را کنترل می کند وهم اعتماد به نفس شمارا بالا می برد و در ضمن به اجرای بهتر فن بیان کمک می کند.
•    زیاد مطالعه کنید انتخاب واژگان درست و بجا از شما آدم جذاب تری می سازد.
•    تلفظ دقیق کلمات را رعایت کنید.

مهارت کنترل  استرس و ترس در سخنرانی

مهارت شما در حرف زدن و سخنرانی روی موفقیت شما تاثیرمی گذارد. یکی از ترس های رایج در بین مردم همین مهارت کنترل استرس و ترس از سخنرانی است .طبق تحقیقات انجام شده اولین عامل ترس در بین مردم،ترس از صحبت کردن درجمع می باشد و مانعی بزرگ برای پیشرفت وترقی ما خواهد شد. ترس جزیی از طبیعت انسان است و نمی توان آن را بطور کامل از بین برد اما باید  یک خبر خوب به شما بدهیم که ترس یا فوبیای سخنرانی با تمرین و ورزش های مختلف قابل کنترل و مدیرت است . وجود ترس و استرس در هنگام سخنرانی باعث می شود پیام و محتوای ما به درستی به مخاطبان منتقل نشود واز طرفی هم کیفیت و ارزش ارائه مارا کاهش می دهد. این اتفاق در ابتدای مسیر کاملا طبیعی است اما اگر کاری برای آن نکنید تبدیل به یک بحران می شود.

راهکارهای غلبه بر ترس در وبینار

1.    نظم دهی متن و موضوع :پیش از شروع سخنرانی آنچه را می خواهید بگویید بنویسید.لزومی ندارد واو   به واو  سخنرانی خود را به متن تبدیل کنید این کار شما را بیشتر گیج میکند. برای هر قسمت یک علامت یا حرف اختصاری یا جمله کلیدی بنویسید ترتیب آنها را مشخص کنید و بارها و بارها این متن را با خود تمرین کنیدهرچه ذهنتان منظم تر باشد سخنرانی برایتان راحت تراست سپس به آنچه می خواهید بگویید سروسامانم دهید.
2.    زمان بندی کنید:البته زمان بستگی به مبحثی دارد که می خواهید مطرح کنید اما به طور کلی 10 الی 20 دقیقه برای یک سخنرانی تاثیر گذار کفیت می کند. به زمان بندی خود متعهد باشید و اینکه بدانید  چقدر زمان برای صحبت کردن دارید از استرس شما کم می کند.
3.    با آینه رفیق باشید : برای تمرین سخنرانی جلوی آینه بزرگ قرار بگیرید و تصور کنید که حضار در مقابل شما قرار دارند و تن صداو حرکات بدنتان را تحت نظر بگیرید.
آرام صحبت نکنید دقیقا به بلندی زمان سخنرانی حرف بزنید  این بازی جذاب هم باعث افزایش تسلط شما برمتن میشود و هم به مرور زمان با شبیه سازی واقعیت می توانید برترس از سخنرانی غلبه کنید و موجب رشد و توسعه فردی در خود شوید.
4.ضبط وقایع: هنگام بازی و تمرین در آینه از یک زاویه درستی با یک دوربین  یا موبایل  کل تصویرتان سبک ایستادن یا نشستن و هم صدایتان واضح باشد و تمام وقایع را ضبط کنید و از این طریق نقاط ضعف و قوت خود را مرور کنید .
5. کلید آرامش : از آنجایی که شروع سخنرانی پرتنش است سعی کنید سخنرانی خود را با یک حرکت ، جمله یا رمز شروع کنید که به شما آرامش می دهد. برای مثال به خود بگویید تو باید این کارا را تمام کنی یا مثل همیشه پیش برو موفقی یا هرچه سریع تر انجامش بده و ازش خلاص شو و… برای شروع خود یک آرامش پیدا کنید.
6. مفید سخن گفتن:
سخنرانی خود را جوری ترتیب دهید که نکات اصلی بیان شوند از استفاده بیش از حد از واژه های تخصصی بپر هیزید مسلما قصدتان این نیست که کسی چیزی نفهمد مکث های کوتاه و تنفس عمیق و نگاه های کوتاه به مخاطبین را فراموش نکنید.
7.به زبان بدن خود اهمیت بدهید :
صرف داشتن یم موضوع جذاب یا یک متن قوی شما سخنران موفقی نخواهید شد. مهم چگونگی ادا کردم متن نوشتاری شماست. استفاده از زبان بدن،شمارا در کاهش استرس حاصل از صحبت کردن کمک خواهد کرد.
8. مخاطب واقعی:
سخنرانی خود را برای یک دوست یا اعضای خانواده اجرا کنید. از او بخواهید کملا به شما توجه کند وحتی گاهی اگر سوالی پیش آمد از شما بپرسد. این تمرین شمارا از غافلگیری هنگام سخنرانی نجات می دهد.
9. قضاوت را فراموش کنید :
به واکنش مخاطبان فکر نکنید هدف شما ارائه مفید و جذاب مطالب است بابراین تمرکز خود را از مخاطبان بگیرد. دست از تحلیل و پیش بینی حضار بردارید تنها به سخنرانی فکر کنید.
10. شرکت در دوره های آموزشی: مهارت های سخنرانی را با حضور در کلاس های آنلاین یا حضوری افزایش دهید و بر ترس از سخنرانی غلبه کنید و با تجربیات دیگران آشنا شوید.

11. الگو بگیرید :از سخنرانی های بزرگ الگو بگیرید از فیلم های سخنرانی های بزرگ در زمینه ی سیاسی و … الهام بگیرد.

12. تمرین کافی :تا جایی که می توانید صحبت کنید حتی در جمع های کوچک و دوستانه خود را محک بزنید. موضوع یا خاطره ایی را برای دوستانتان تعریف کنید این مهارت تنها از راه تمرین و تکرار نصیب شما می شود.

کلام آخر

رومیت  نه تنها  می تواند مدیریت استرس از سخنرانی شمارا از یک ترس،مرضی همیشگی نجات دهد بلکه چه بسا باعث موفقیت های چشم گیر شما در عرصه های تحصیلی و کاری نیز می شود. بنابراین یادگیری این مهارت را جدی بگیرید. و برای برگزاری وبینار خود می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید . اگر از مهارت فن بیان در برگزاری وبینار خود استفاده کنید هر روز بهتر از قبل می شوید .