چگونه مخاطب خاص خود را برای برگزاری وبینار آنلاین شناسایی کنیم؟

چگونه مخاطب خاص خود را برای برگزاری وبینار آنلاین شناسایی کنیم؟

مهم نیست چه کسب و کاری دارید، اگر مخاطب هدف خود را نشناسید، از همین ابتدا شکست خورده‌اید. در دنیای پررقابت امروز، کسی پیروز می‌شود که بداند برای چه کسی در حال ارائه محصول یا خدمات است. در این صورت می‌تواند هدفمندتر کار کند و بدیهی است که بازدهی خوبی نیز خواهد داشت.

تعیین مخاطب هدف ، قدم اساسی برای موفقیت هر شرکت یا شغل است، مخصوصا زمانی که می‌خواهید شروع کنید. برای تعیین مخاطب هدف برای برگزاری وبینار باید هدف از برگزاری وبینار آنلاین را بدانید . هدف شما هر چیزی که باشد باید کاملا مشخص و واضح باشد .

اولین گام برای برگزاری وبینار آنلاین ، تعیین هدف از برگزاری وبینار است .

هدف شما از برگزاری وبینار چیست ؟

  • آموزش الکترونیکی
  • اشتراک اطلاعات در مورد یک محصول با هدف فروش آن محصول
  • ارائه و توضیح خدمات جدید برای کسب درآمد از آن خدمات
  • توضیح در مورد ارتقای یک برنامه به منظور پشتیبانی بهتر کاربران قبلی

بعد از تعیین هدف از برگزاری وبینار آنلاین باید بدانیم مخاطب هدف چیست و مخاطبین هدف مجموعه خود را بشناسیم ادامه ی این مقاله را مطالعه کنید تا اطلاعات کامل در مورد مخاطبین هدف خود کسب کنید .

دلایل اهمیت شناخت مخاطب هدف برای برگزاری وبینار

از دلایل اهمیت  شناخت مخاطب هدف در بازاریابی محتوایی می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

1)جلوگیری از تولید محتوا بیهوده که برای کاربران جذاب نیست

2)معرفی شما به کاربرانی که به دنبال خدمات شما می گردند

3) جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه

4)تولید محتوای کارآمد و مورد نیاز جامعه هدف

5) کاهش مخاطبان گذری و افزایش مخاطبان حقیقی

6) افزایش خریدار و مشتری

7) افزایش مخاطبین وفادار و ماندگار

8) افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری

مخاطب هدف برای برگزاری وبینار

مخاطب هدف کیست ؟

مخاطبین هدف ، کسانی هستند که خدمات یا محصولات شما بصورت مستقیم برای آنها مفید است و به محصولات و خدمات شما علاقمندند . مخاطب هدف دو ویژگی دارد اولین ویژگی خصوصیات فردی از جمله :

  • سن
  • جنسیت
  • میزان تحصیلات
  • قدرت خرید
  • طبقه اجتماعی
  • موقعیت مکانی

و دومین ویژگی که خیلی مهم است و باید درمورد مخاطبین هدف خود بشناسیم مفهومی به اسم پرسونا است .  پرسونا شامل تحقیقاتی بسیار عمیق تر و دقیق تر از ویژگیهای فردی است زیرا شامل موارد زیر است:

  • قدرت خرید
  • سبک زندگی
  • علایق
  • میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • اطلاعات حرفه ای

یکی از بزرگترین اشتباهات تمام کسب و کارها این است که مخاطبین هدف خود را، کامل نمی شناسند و صرفا به فکر تولید محتوا هستند و این کار باعث می شود که فقط تعداد کسانی که در وبینار شرکت می کنند افزایش پیدا کند ولی بعد از بازاریابی روی مخاطبین وبینار ،تعداد مشتریان شما بسیار کم باشد . هر چقدر  زمان بگذارید برای شناختن بازار هدف خود ، برای تولید محتوا و هم برای مرحله ی بازاریابی کار خود را بسیار راحت میکنید .

راههای شناخت مخاطب هدف

برای پیدا کردن مخاطب خود کافی است سوالاتی از خود بپرسید و با جواب دادن به این سوالات می توانید مخاطبین خود را  گزینش کنید .

اولین سوالی که باید به آن جواب دهید این سوال است که آنها چه کسانی هستند ؟ تمام کسانی که در فضای مجازی با شما در ارتباط هستند مثل کسانی که پستهای شمارا لایک می کنند کامنت میگذارند و ….. ، کسانی که یکبار از شما خرید کرده اند ، دوستان مشتریان شما که به آنها معرفی شده اید و …..

باید خود را جای مخاطبین خود بگذارید ، و اینگونه متوجه میشوید محصولات و خدمات خود برای چه کسانی مفید است و چگونه اطلاعات را در اختیار مخاطب خود قرار دهید . پس باید بر اساس سوالاتی که از شما پرسیده اند متوجه نیاز آن ها شوید .

همه افراد برای راحت تر شدن زندگی‌‎شان به دنبال راه حل هستند. این یک تعامل اشتراکی محسوب شده و برای همه مخاطبین یکسان است. به محصولات یا خدمات ارائه شده خود و مشکلات مخاطبین هدف فکر کنید. محصولات یا خدمات شما چه مزایایی دارند؟ چه کاری برای حل مشکلات آنها انجام می دهند؟ ارزش پیشنهاد دادن آن چیست ؟

پاسخ به هر دو سوال به یک اندازه مهم است و با دانستن این موارد میتوانید مخاطبین هدف خود را بهتر بشناسید.

یکی از مهمترین موارد برای شناخت مخاطب هدف این است که بدانید به چه کسانی اعتماد میکنند و به همین دلیل نظرات مشتریان در تمام سایتها بسیار مهم است مخاطبین با خواندن نظرات در مورد شما به شما اعتماد می کنند .

جمع بندی

در نهایت این را فراموش نکنید که شما برای خود محتوای ویدیویی نمی‌سازید و وبینار برگزار نمی کنید . بنابراین باید به ترجیحات و علایق مشتریان خود فکر کنید. آنچه شما باید در نظر بگیرید قبل از برگزاری وبینار آنلاین این است که، در مورد علایق مخاطبان مورد هدف خود تحقیق کنید. اینکه آن‌ها در چه رده شغلی قرار دارند؟ نیازشان چیست و چه علایقی دارند؟ و … . باید بدانید که چه کاری باید انجام شود تا انتظارات آن‌ها را برآورده کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که مشتریان شما دقیقاً دوست دارند چه چیزی را تماشا کنند، می‌توانید با ایجاد یک نظرسنجی در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود ، مستقیماً در این باره از آنها سوال کنید.

توجه داشته باشید که تنها شناختن مخاطب هدف کافی نیست. این کار موفقیت را تضمین نمی کند. شما هنوز نیاز دارید که محتوا تولید کنید و بازاریابی انجام دهید. تا به اینجا متوجه شدید مخاطبین هدف خود را از کجا پیدا کنید  با مقالات ما همراه باشید تا مراحل بعدی برگزاری وبینار آنلاین تا مرحله کسب درآمد را آموزش ببینید .