نکات لازم برای یک تدریس خصوصی خوب که مدرسان باید بدانند

تدریس خصوصی

تدریس یک مهارت است که هر کسی ممکن است از این مهارت برخوردار نباشد. بنابراین اگر قصد دارید تدریس خصوصی انجام دهید و از هر مهارتی که دارید درآمد کسب نمایید در این محتوا قصد داریم به بررسی روش های تدریس خصوصی بپردازیم و نکات ضروری که لازم است بدانید را برای شما شرح دهیم.

اگر مشکل بیان دارید مقاله مهارت های فن بیان را مطالعه نمایید. شاید برای شما عجیب باشد اگر تمایل دارید در زمینه اقتصاد مدیر تاثیر گذاری باشید باید بتوانید درست تدریس کنید.  اما شاید پیش خود سوالاتی مانند این که چگونه می توان هم مدیر شد و هم تدریس کرد؟

یکی از بزرگان به نام برناردشاو گفت " آن کسی که بتواند انجام می دهد و آن کسی که نمی تواند آموزش می دهد." اما کاملا اشتباه بود زیرا اقتصاد امری پیچیده است و تمامی مفاهیم اقتصادی حول ایده ها می چرخد. . بنابراین یک مدرس خوب بودن از ضروریات مدیریت است.

اگر مدرس خوبی نباشید توانایی این که همه کارمندان را به یک مسیر ترغیب کنید را نخواهید داشت. دستور دادن یا دیکته کردن بسیار با آموزش دادن متفاوت است. اینکه دستور دهید صرفا یک اپراتور می سازد و تضمین نمی کند یک تفکر مستقل را  بیاموزند و وابستگی زیادی به وجود می آورد و باعث می شود که نوآوری و موقعیت ها را از دست بدهند.

16 روش برای تدریس خصوصی بهتر

طی صحبت با عده ای از معلمان و مدرسان خصوصی موفق که به صورت خصوصی یا تمام وقت در رشته های مختلفی مانند MBA، برنامه نویسی، بازاری ها، پزشکان، هنرمندان و سایر آموزگاران این مقاله را تهیه کرده ایم که برای شما می تواند بسیار مفید باشد پس در ادامه همراه ما باشید.

در تمام دنیا تدریس خوب و بی عیب و نقص معیارهای یکسانی دارد. بنابراین با روش های جدیدی مانند کلاس آنلاین یا تکنیک های نوین مانند واقعیت مجازی باز هم تجربه یکسان است. آیا تصمیم دارید تدریس خصوصی بی نقصی ارائه دهید پس یک دفتر یادداشت تهیه کنید و نکته برداری کنید.

1.محور اصلی کلاس دانش آموزان هستند نه شما!

آموزگار خوب خود را راهنما می داند نه یک دانشمند بی عیب و نقص. این طرز تفکر را که شما دانشمند هستید و دانش آموزان خالی از علم را از مغز خود بیرون کنید.

در این زمینه ویلیام راندو مسئول آموزش و پرورش دانشگاه بیل و 15 سال تدریس می گوید:

یک آموزگار خوب خود را یک راهنما می داند و دانش خود را با دیگران تقسیم می کند در عین حال به خوبی می داند که شاگرد باید مرکز توجه باشد نه آن ها

در ادامه می گوید: برای برخی از اساتید خود را محور میدانند و برایشان بسیار دشوار است باور کنند که محور اصلی آموزش نیستند و این موضوع برای آن ها این امر بسیار غیر منطقی است. در کل منظور این است که بجای پرسیدن امروز باید چیکار کنم باید بپرسند شاگردان من امروز قرار است امروز چه کنند.



برگزاری کلاس آنلاین رایگان



2.شناسایی شاگردان

برای این که یک تدریس خصوصی خوب داشته باشید لزوما تسلط بر مطالب کافی نیست شما باید کسانی را که به آن آموزش می دهید به خوبی بشناسید. لازم است استعدادها، تجربه ها و نیازهای آن ها را درک کنید. این نوع شناخت کمک می کند چیزهایی که می داند و چیزهایی که قرار است بیاموزد را متوجه می شوید.

راندو در مورد این موضوع می گوید: استاد باید فرض کند شخصی با آنها تماس گرفته و  می پرسد چگونه می توانم به ییل بروم؟ اولین موردی که لازم است بدانید این است که از او بپرسید کجا هستی؟ پس شناخت دانش او به منزله پرسیدن این سوال است.

یوهود کاپلینسکی یکی دیگر از اساتید دپارتمان پیانوی مدرسه‌ی جولیارد است که به موضوعی مانند خودآگاهی شاگردانش توجه می‌کند. او می گوید:

 «می‌خواهم ببینم شاگردانم نوازندگی خودشان را چگونه ارزیابی می‌کنند. این امر اجازه می‌دهد بفهمم آنها چقدر واقع‌بین یا خیالاتی هستند. می‌توانید با شنیدن نت‌ها، شخصیت‌شان را حدس بزنید.»

3. افزایش ریسک پذیری شاگردان با ایجاد محیط امن

یک محیط آموزش امن برای یادگیری بسیار ضروری است. میشل فورمن بر این باور است انعطاف پذیری برای یادگیری لازم وضروری است.  دانش آموزان باید از اطلاعاتی که ندارند آگاه باشند و در مورد آنچه فکر می کنند می دانند فکر خود راتغییر دهند این کار ممکن است ناراحت کننده باشد اما اندکی ملایمت می تواند در این امر مفید باشد.

یکی دیگر از دبیران برگزیده کشور به نام فورمن می گوید: تزئین کلاس با کاردستی یا قرار دادن تخت و زیرانداز محیط امنی از لحاظ عاطفی، ذهنی، و روانشناسی ایجاد می کند. در ادامه متذکر می شود اگر یک دانش آموز حال خوبی نداشته باشد برای او چای نعناع آماده خواهیم کرد. اگر وی گرسنه باشد به او غذا خواهم داد. ممکن است از نظر شما این موضوعات بسیار پیش پا افتاده یا بسیار جزئی باشد اما پیام های مهمی را در بر می گیرد که می توانند به معلم خود اعتماد کنند.

۵.  باید این طرز فکر را در دانش آموزان ایجاد کنیم که نیاز به یادگرفتن دارند

رئیس خدمات مشاوره ای دانشگاه موتورولا به نام مک کارتی به یک ضرب المثل قدیمی اشاره کرده است که «از تو حرکت، از خدا برکت!» بسیاری از افراد در کلاس ها حاضر نمی شوند زیرا فکر می کنند به بهبودی نیاز دارند. در مورد این می توان گفت این نوع افراد فاصله بین آنچه هستند و آنچه می خواهند باشند را نمی دانند. اولین هدف آگاه کردن فواصل موجود است.

6. اگر نمی توانید مطلبی را به سادگی بیان کنید واضح بیان کردن را در اولویت قرار دهید

یکی از ویژگی های یک مدرس عالی توانایی تجزیه مفاهیم پیچیده به سادگی و قابل فهم کردن آن هاست.  گری گریتس مدیر بخش روابط داخلی جنرال موتورز می گوید مدیران به توانایی ساده بیان کردن بسیار نیاز دارند. او عقیده دارد ارتباطات جوهره آموزش است. او همچنین می گوید ارتباطات اساس آموزش است. یعنی بزرگ ترین دغدغه مدیران این است که مردم حرف آنان را بفهمند. لازم است آنان نقطه قوت سازمان شما را بدانند. به همین دلیل توانایی قدرت بیان یکی از مهارت های لازم برای مدرس یا مدیر شرکت است.

۷. انعطاف پذیری به شرطی که به اعتبار شما آسیب نزند

از نظر بسیاری از افراد انعطاف پذیری نشانه قوت است. یک مدیر یا معلم باید نشان دهد پاسخ تمامی سوالات را می داند. اما کاملا غلط است. یکی از نویسندگان کتاب «شجاعت تدریس؛ سیاحت چشم‌انداز درونی زندگی یک معلم، ۱۹۹۷» می گوید کسانی که چنین عقایدی دارند بدترین اساتید هستند.

پس یک معلم انعطاف پذیر پاسخی مانند نمی دانم می دهد. زیرا این می تواند بهترین پاسخ باشد و اعتماد دانش آموزان را به دست آورد. ونشان می دهد که هنوز جویای یادگیری هستید.

۸. از صمیم قلب آموزش دهید

برای یک آموزش خوب هیچ دستورالعمل خاصی وجود ندارد. روش مناسب تدریس خصوصی یا عمومی امری سلیقه ای است و کاملا به شخصیت و نوع نگرش استاد بستگی دارد. در مورد این موضوع پالمر می گوید: ما هرآنچه هستیم را آموزش می دهیم. آموزش نیاز به شجاعت در کاوش شخصیت افراد دارد. اگر خود را نشناسید نمی توانید شاگرد خود را بشناسید. مردم در ابتدا تلاش می کنند کمبودها را  با روش های خاص و زیرکانه جبران کنند. آن ها در اخر به اهمیت آن پی می برند.

9. تکرار نکات مهم

یکی دیگر مهم ترین موضوعات در فرایند تدریس خصوصی تکرار و تمرین است. ویلیام اچ راستتر مدیر عامل صنایع داروسازی آیدک می گوید: بار اول که چیزی را می گویید، شنیده می شود، بار دوم شناخته و بار سوم آموخته می شود. پس یک مدرس خوب بارها و بارها باید موضوعات مهم را تکرار کنید تا شناخته شود.

۱۰. نحوه سوال پرسیدن استاد از دانش آموز

یک مدرس خوب در هنگام تدریس خصوصی می داند یاد گرفتن در واقع کشف کردن چیزهایی است که نمی دانید. این اکتشاف  با پرسش و پاسخ آغاز می شود، منظور از پرسش و پاسخ سوالاتی که پاسخ آن با بله یا خیر است نیست بلکه سوالاتی است که جای بحث را باز می کند.

گریتس به عنوان رئیس کارشناس روابط داخلی جنرال موتورز به سوالاتی مانند چرا علاقه مند است. او می گوید: " اگر تصمیم دارید به قلب یک مسئله دست پیدا کنید لازم است پنج بار با چرا سوالات خود را بپرسید."

11. دادن اطلاعات بیش از اندازه ممنوع

وظیفه یک مدرس تدریس خصوصی این است که به مردم آموزش دهد چگونه فکر کنند. آخرین کاری که یک مدرس تدریس خصوصی انجام می دهد این است که به دانش آموزان یاد دهید تفکری که باعث رسیدن به پاسخ می شود از خود پاسخ مهم تر است. نوئل تیشی یکی از  اساتید موفق کسب و کار  میشیگان و نویسنده کتاب تدبیر مدیریت عقیده دارد مدیران می توانند بخش قابل ارائه ای از دیدگاهشان ارائه دهند. یعنی یک مدیر موفق بر این عقیده است که به جای آن که به مردم بگوید به چه چیزی فکر کنند  به آن ها یاد می دهد چطور به تنهایی فکر کنند.

یکی از ویرستاران با سابقه موسسه تحقیقات فیلادلفیا و نیویورک تایمز که در دانشگاه مریلند واقع در کالج پارک روزنامه نگاری تدریس می کند بر این عقیده است که اگر تصمیم دارید یک گروه مردمی داشته باشید که آنچه را شما می خواهید می دانند همچنین به اندازه کافی احساس آزادی کنند و خودشان هر روز مسائل را تجزیه و تحلیل کنند لازم است بدانید در چه زمانی آن ها را رها کنید تا به شما وابستگی نداشته باشند. در بازار روزنامه همه چیز به سرعت بستگی دارد.  باید توجه داشته باشید اگر با افرادی تعامل دارید که قبل از اقدام به عمل منتظر شما هستند تا نظر دهید بازنده خواهید بود.

12. بیش از این که صحبت کنید بشنوید

برای یک تدریس خصوصی خوب لازم است بیشتر شنونده باشید زیرا کاری که انجام می دهید تقریبا به اندازه حرفی که می زنید دارای اهمیت است. گوش دادن این پیغام را به دانش آموز القا می کند که چقدر دانش آموزان برای شما اهمیت دارند و علاقه شما را نشان می دهد. یک معلم یا آموزگار ناشی پس از طرح سوال به جای این که برای پاسخ دانش آموز به سوالات صبر کند صحبت می کند. یادگیری تعامل دو طرفه است اما فورا نباید واکنش نشان دهید. مویر مدیر کارآموزی سی جانسون بر این عقیده است 10 ثانیه باید صبر کنید.

سکوت امری است که باید به آن عادت کنید اگر می خواهید یک تدریس عالی ارائه بدهید لازم است سکوت را تمرین نمایید ممکن است این لحظات طاقت فرسا باشد اما نتیجه آن ممکن است سودمندترین اندیشه ها باشد.

13. تمرین کنید به چه چیزی گوش دهید

یکی از اساتید آموزش جراحی قلب عقیده دارد که رزیدنت ها را به جای خود باید بگذاریم و جای خود را با آن ها عوض کنیم. همچنین لازم است تشخیص بیماری و نحوه جراحی را را مانند استادی که به مدرس خود آموزش می دهد برای استاد خود توضیح دهند. همچنین این استاد جراحی  بر این عقیده است که می خواهم مشاهده نمایم که رزیدنت چطور اطلاعات را کنار هم قرار می دهد و فکرش را منسجم می کند همچنن بر این عقیده است که جراحی یک عمل پیچیده است  و لازم است افکار شما با دیگر پزشکان متفاوت باشد زیرا این عمل باید دقیق باشد همچنین باید تعیین کنیم کدام رگ ها مهم است و کدام مهم نیست.

مدیر عامل پپسی هم بر این عقیده است که تقلید کار درستی نیست و لازم است شنونده خوبی باشید. او در هر لحظه منتظر شنیدن استراتژی یا ایده های جدید است. او بر این عقیده است که احساسات مردم بسیار مهم است همچنین او بر این عقیده است که مدرس یا مدیر باید بداند چه چیزی مردم را نا امید می کند و چه چیزهایی به آن ها احساسات خوبی می دهد.

14. شاگردان خود را به تعامل با یک دیگر وادار کنید

در یک تدریس خصوصی خوب باید توجه کنید که تعامل و ایجاد رقابت سالم می تواند بسیار موثر عمل کند. شاگردان از یک مدرس نمی آموزند بلکه آن ها از خودشان و دوستان خود بیشتر یاد می گیرند.

یکی از اساتید دبیرستان میرکاستا بر این عقیده است باید از کتب درسی برای دانش آموزان سوال مطرح کنید و می گوید هر کس بخواهد به سوالات پاسخ دهد لازم است ابتدا به نفر قبلی پاسخ دهد. این روشی است که آن ها به حرف های یک دیگر گوش دهند بنابراین با این کار آن ها پیشرفت خواهند داشت. مشاهده این پیشرفت هیجان انگیز است.

یکی از اساتید دانشگاه ییل بر این عقیده است که باید گروه های کوچکی تشکیل دهید تا در زمینه های مختلف مهارت کسب کنند در مرحله بعد هر کدام از آن ها را در یک گروه قرار می دهد. او بر این عقیده است این روش مسائل زندگی واقعی را شبیه سازی می کند و هنگامی که هر کسی قسمتی از اطلاعات تخصصی را در اختیار داشته باشد در یک زمان می تواند هم استاد و هم شاگرد باشد.

15. از روش های تکراری تدریس برای همه استفاده نکنید

یک آموزگار یا مدرس خوب معتقد است همه دانش آموزان دارای هوش یکسانی هستند و می توانند یاد بگیرند. همچنین او بر این عقیده است که هر دانش آموز روش یادگیری خاص خود را دارد. همانطور که شخصیت ها متفاوت است نوع یادگیری هر فرد متفاوت است برخی از افراد بصری هستند. برخی از افراد کار عملی را بهتر یاد می گیرند برخی هم با خواندن یاد می گیرند. پس لازم است آموزگار یک روش چندجانبه و مالتی مدیا را برای تدریس در نظر بگیرند و در آخر یک سوال چند گزینه ای مطرح کند تا همه به آن پاسخ دهند. و در آخر پاسخ خود را برای هم کلاسی هایشان توضیح دهند. در انتها رای گیری کنند و دلیل پاسخ خود را برای بقیه توضیح دهند. این روش به عقیده راندو روش آموزش فعال نامیده می شود.

16.  به هیچ وجه تدریس را متوقف نکنید

تدریس و پشتیبانی را 24 ساعته ارائه دهید. تایم تدریس را محدود به ساعت کاری نکنید. یک آموزش موثر و با کیفیت به رابطه استاد و دانش آموز بسته است و با اتمام  کلاس در ساعات کاری تمام نمی شود. اگر ساعات تدریس محدود باشند مانند این است که بگوییم فقط زمانی به شما اهمیت خواهیم داد که تنها ساعاتی که مشغول یادگرفتن هستید برای ما اهمیت دارید. یکی از مهم ترین فاکتورهای تدریس علاقه است.




نظرات