از آنجایی که کلاس مجازی اکنون بخشی از آموزش در همه سطوح است، تعامل معلم و دانش آموز در کلاس آنلاین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. دانش آموزان باید یاد بگیرند که در آن به خوبی عمل کنند. یادگیری آنلاین کارآمد با ارتباط مؤثر بین همسالان و معلمان امکان پذیر می شود. پیمایش در این فضا، به خصوص به عنوان یک دانش آموز سال اول، می تواند چالش برانگیز باشد. اگر میخواهید در یک کلاس مجازی به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید، در اینجا نکاتی آورده شده است که به ایجاد یک رابطه موثر تر کمک می کند.
اکثر معلمان موافق هستند که ارتباطات و تعامل عوامل کلیدی برای موفقیت دانش آموزان در هر کلاس درس است. با این حال، در کلاس درس آنلاین، این متغیرها کمی متفاوت از آنچه در یک محیط حضوری ممکن است ظاهر می شوند. به همین دلیل شناخت عوامل موثر در تعامل معلم و دانش آموز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تعامل و ارتباط یاد گیرنده عناصر کلیدی در استانداردهای ملی برای کیفیت تدریس آنلاین هستند که استاندارد “درگیری یادگیرنده” را با این جمله توصیف می کند: معلم آنلاین از طریق تعامل با یادگیرندگان و سایر ذینفعان و با تسهیل مشارکت معنادار یادگیرنده در فعالیت های یادگیری، موفقیت یادگیرنده را ارتقا می دهد. وقتی صحبت از یادگیری آنلاین می شود، در نهایت کمیت و کیفیت تعامل به دانش آموز واگذار می شود.
بسیاری از معلمان و دانش آموزان مجبورند بدون داشتن انتخابی برای تطبیق فرآیندهای آموزشی و یادگیری خود به یادگیری از راه دور روی بیاورند، بنابراین ما باید بتوانیم مهارت هایی را که قبلاً داریم به محیط آنلاین منتقل کنیم. مهارت هایی که به راحتی به کلاس آنلاین قابل انتقال هستند عبارتند از:
با دقت گوش کردن
لب خوانی بخش مهمی از درک و شنیدن ما از یکدیگر است. ما می دانیم که اگر حرکات لب با صدایی که تولید می کنند هماهنگ نباشد، می توانید شروع به شنیدن بد صداها کنید. در حالی که ما به طور طبیعی تمایل داریم به تماشای حرکت دهان افراد برای شنیدن آنچه می گویند تکیه کنیم، می توانیم به راحتی با صرف زمان برای گوش دادن درست به آنچه دیگران می گویند، با سوءتفاهم مقابله نماییم. اگر چیزی را از دست دادید، از اینکه مودبانه از آنها بخواهید حرف خود را تکرار کنند، نترسید. به طور مشابه، اگر شما فردی هستید که صحبت میکند، بسیار آهسته تر و واضح تر صحبت کنید – نیازی به فریاد زدن نیست، بلکه لحن و بیان را به صحبت خود اضافه کنید تا درک آن آسان تر شود.
بازخورد
اطلاعاتی که در طول درس زنده با دانش آموزان به اشتراک می گذاریم، احتمالاً مهم ترین بخش ارتباط ما پس از گوش دادن است. بهتر است فعالیت های کمتری را انجام دهید و محتوای کمتری را پوشش دهید تا اینکه فقط از طریق واحدها و فعالیتهایی که آماده کردهاید اجرا کنید. بازخورد مؤثر نه تنها بر یادگیری آنها بلکه بر سلامت روانی آنها نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.
اعتماد به نفس
مطمئن باش! شما اشتباه خواهید کرد. برنامه ها و فناوری به شما گوش نمی دهند. برنامه ها خراب میشوند، اتصال اینترنت کند میشود، کودک شما ممکن است در پس زمینه بپرد. اعتماد به نفس داشته باشید و اجازه ندهید حواس پرتی درس شما را خراب کند. همین امر در مورد دانش آموزان نیز صدق میکند – به دانش آموزان خود انگیزه دهید که به اشتباهاتی که مرتکب میشوند اهمیتی ندهند و به آنها بگویید که خوب است.
ارتباط غیر کلامی
اگر معلم در حال صحبت کردن باشد و میکروفون دانشآموز خاموش باشد، نشانه های غیر کلامی ضروری است. با وجود این، شما همچنان می توانید آنها را در دوربین ببینید، بنابراین فراموش نکنید که مراقب نشانه های ارتباطی کلامی باشید. همچنین، از آنجایی که از چت باکس زیاد استفاده خواهید کرد، شکلک ها یا کمبود شکلک ها را به عنوان نشانه های کلامی در نظر بگیرید، زیرا استفاده از شکلک ها در مکالمات روزانه به خصوص با جوانان بسیار مهم است. آنها را می توان به عنوان نشانه های کلامی دیجیتال در نظر گرفت، که به ما نشان می دهد در آن لحظه چه احساسی دارد.
کلاس آنلاین خود را رایگان برگزار کنید!
چرا مهارت های ارتباطی خوب در کلاس آنلاین مهم است؟
ارتباط بیانگر مرحله اساسی آموزش و یادگیری است و مهمترین بخش هر فرآیند یادگیری را شامل می شود. تاکید بر ارتباطات در کلاس درس آموزش از راه دور حتی بیشتر است زیرا می تواند تأثیر زیادی بر موفقیت کلی تدریس شما داشته باشد.
خودکارآمدی مهمترین محصول تعامل معلم و دانش آموز در فضای مجازی است.
هنگامی که به سطح مشخصی از خودکارآمدی دست یابید، متوجه خواهید شد که روش های آموزشی شما موثرتر می شود و زمان کمتری را برای برنامه ریزی، ارائه درس و حتی نمره دادن به تکالیف صرف می کنید. وقتی وارد کلاس آنلاین می شوید، خودکارآمدی را در ذهن داشته باشید و سعی کنید 10 دقیقه قبل از پایان درس به سوالات پاسخ دهید. بنابراین سعی کنید در مورد وظایف و دستورالعمل هایی که معمولاً به دانش آموزان خود می دهید تا جایی که می توانید ساده باشید.
حفظ بیشتر مطالب جدید و انگیزه بالاتر در بین دانش آموزان
همدلی و شفقت به طور طبیعی از طریق مشاهده دقیق شرکت کنندگان در کلاس آنلاین ایجاد می شود. احساس همدلی و شفقت نسبت به همکلاسی ها و معلم در نهایت باعث رشد هوش هیجانی و سایر مهارت ها می شود، نه فقط ارتباط. هنگامی که شرکت کنندگان در کلاس آنلاین همدلی و همدردی نشان می دهند، فضای کلاس دلپذیرتر می شود و این منجر به حفظ بیشتر مطالب جدید و انگیزه بالاتر در بین دانش آموزان می شود. هوش عاطفی از طریق تکنیک ارتباط موثر ایجاد می شود و اساس آن همدلی و شفقت بلندمدت است که در ارتباطات با کیفیت چه آنلاین و چه آفلاین ظاهر می شود. دانشآموزان و معلمان با توسعه هوش هیجانی خود میتوانند بهتر پاسخ دهند و مطابق با زمینه ارتباطی کنونی عمل کنند.