انواع خطاهای بیگ بلو باتن و روش‌ رفع آن‌ها

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

بیگ بلو باتن یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای برگزاری جلسات و کلاس‌های آنلاین در سطح بین‌المللی است. مردم دنیا با استفاده از این سرویس بدون محدودیت جغرافیایی، در جلسات آنلاین شرکت می‌کنند و باهم تعامل دارند. البته گاهی اوقات خطاهای بیگ بلو باتن، روی عملکرد خوب آن اثر می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد کاربران به راحتی از آن استفاده کنند. خطاهای این پلتفرم به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول، چالش‌هایی هستند که باید توسط ارائه دهنده سرویس حل شوند و به دانش تخصصی نیاز دارند. اما بعضی از خطاها به اتصال و سیستم کاربر برمی‌گردد و خودش باید مشکلی که در اتصال به پلتفرم پیش آمده را برطرف کند. اگر سرویس‌دهنده معتبری چون رومیت را برای خرید اشتراک بیگ بلو باتن انتخاب کرده باشید، احتمال بروز مشکلات گروه اول به حداقل می‌رسد و دغدغه‌ای از بابت این خطاها نخواهید داشت. در این مقاله نیز دسته دوم خطاها را بررسی می کنیم و روش حل آن‌ها را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید آن‌ها را نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنید و جلسات آنلاینتان را بدون مشکل ادامه دهید. رومیت به عنوان یکی از بهترین سرویس دهنده های بیگ بلوباتن پشتیبانی تمامی خطاهای سرویس های متعلق به خود را به عهده خواهد گرفت. خطاهای بیگ بلو باتن مربوط به پروتکل WebRTC بیگ بلو باتن از پروتکل WebRTC برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. سرعت بالای این پروتکل باعث می‌شود صدا و تصویر کاربران به صورت هماهنگ و بدون مشکل به سایر اعضای حاضر در جلسه برسد. در برخی موارد پروتکل WebRTC با پروکسی‌ها و اتصال اینترنتی سیستم کاربر، سازگار نمی‌شود و عملکرد بیگ بلو باتن را با مشکل مواجه می‌کند. ارورهای مربوط به این پروتکل با کدهای ۱۰۰۱ تا ۱۰۱۰ و ۱۰۲۰ شناخته می‌شوند. در ادامه علت بروز هرکدام از خطاهای بیگ بلو باتن که به WebRTC مربوط هستند را بررسی می‌کنیم و روش حل آن‌ها را ارائه می‌دهیم. خطای ۱۰۰۱ زمانی که وسط جلسه، اتصال بیگ بلو باتن به اینترنت قطع می‌شود یا سرعت آن به حدی می‌رسد که امکان تبادل اطلاعات وجود ندارد، خطای ۱۰۰۱ رخ می‌دهد. این خطا با عنوان «قطع اتصال وب سوکت» یا «WebSocket disconnected» نشان داده می‌شود. استفاده از پروکسی در سیستم، قطع اینترنت یا سرعت پایین آن جزو مهم‌ترین علت‌‌های خطای ۱۰۰۱ است. برای حل این مشکل، فقط کافی است اتصال اینترنتتان را دوباره بررسی کنید. بعد از اطمینان از ثبات اتصال به شبکه، صفحه را رفرش کنید. همچنین می‌توانید یک بار به صورت کامل از جلسه خارج شوید و دوباره وارد شوید. قطع اتصال وب سوکت یکی از خطاهای بیگ بلو باتن است که به وب سرور Nginx هم ارتباط دارد. در صورتی که خطا بخاطر مشکلات وب سرور باشد، باید از سرویس‌دهنده خود بخواهید برای رفع آن اقدام کند. خطای ۱۰۰۲ این خطا با پیام «Could not make a WebSocket connectio» یا «امکان برقراری اتصال وب سوکت وجود ندارد» و کد ۱۰۰۲ نمایش داده می‌شود. دو مورد اول از خطاهای بیگ بلو باتن شبیه به یکدیگر هستند. توجه داشته باشید که ۱۰۰۱ وقتی ظاهر می‌شود که اتصال اولیه به وب سوکت برقرار شده و بعد از مدتی قطع شده، اما در ارور ۱۰۰۲، از همان ابتدا، اتصال به وب سوکت موفق نبوده است. علت‌های احتمالی خطای ۱۰۰۲ عبارت است از: تنها راه حل کاربران برای حل این خطا،‌ غیرفعال کردن فایروال و آنتی ویروس یا خارج کردن بیگ بلو باتن از لیست محدودیت‌های آن است. اگر بعد از انجام این کار، هنوز ارور ۱۰۰۲ می‌گیرید، باید با پشتیبانی سرویس‌دهنده تماس بگیرید. خطای ۱۰۰۳ ۱۰۰۳ خطایی مربوط به مرورگر شماست. اگر از مرورگرهای قدیمی یا نامعتبر برای استفاده از بیگ بلو باتن استفاده کنید، با این خطا مواجه خواهید شد. نسخه‌های قدیمی با APIهای WebRTC هماهنگ نیستند و نمی‌توانند آن‌ها را اجرا کنند. برای حل این مشکل تنها کافی است از آخرین نسخه مرورگرهای معتبر استفاده کنید. کروم، فایرفاکس و مایکروسافت اج (Edge) بهترین انتخاب برای شرکت در جلسات‌ آنلاین بیگ بلو باتن هستند. خطای ۱۰۰۴ این مورد از خطاهای بیگ بلو باتن زمانی ظاهر می‌شود که امکان برقراری تماس با سایر اعضای جلسه وجود نداشته باشد. اگر پیغام «Failure on call» را روی صفحه مشاهده کردید، یعنی به خطای ۱۰۰۴ برخورده‌اید. این خطا علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. بعد از بروز خطای ۱۰۰۴، یک بار دیگر برای تماس گرفتن با طرف مقابل یا اتصال دوباره به جلسه تلاش کنید. اگر باز هم تماس برقرار نشد، وضعیت اینترنتتان را چک کنید. همچنین مطمئن شوید که مخاطبان شما در بیگ بلو باتن حاضرند. تجربه نشان می‌دهد افرادی که از مرورگر سافاری استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران با این خطا مواجه می‌شوند. پس تغییر مرورگر به فایرفاکس یا گوگل کروم هم راهکاری احتمالی برای حل این مشکل است. اگر هیچکدام از این موارد، خطاهای بیگ بلو باتن را حل نکرد، با پشتیبانی تماس بگیرید. خطای ۱۰۰۵ خطای ۱۰۰۵ و ۱۰۰۴ هم شبیه به یکدیگر هستند و خبر از قطع تماس می‌دهند. در ارور ۱۰۰۵، پیغام «Call ended unexpectedly» یا «تماس به دلیل نامشخص قطع شد« را دریافت می‌کنید. این خطا وقتی ظاهر می‌شود که جلسه برقرار شده و شما امکان صحبت کردن یا شنیدن دیگران را دارید، اما ناگهان اتصالتان قطع می‌شود. بیگ بلو باتن، علت مشخصی برای این خطا در نظر نگرفته. ممکن است مواردی چون کاهش سرعت اتصال به اینترنت یا مشکلات سرورهای داخلی، این خطا را ایجاد کرده باشند. ارور ۱۰۰۵ معمولا با قطع و وصل اتصال اینترنت، رفرش کردن صفحه یا خروج و ورود دوباره حل می‌شود. خطای ۱۰۰۶ زمانی که برای مدت طولانی از بیگ بلو باتن استفاده می‌کنید، با خطای «Call timed out» مواجه می‌شوید. البته این یک خطای قدیمی است و بیشتر در مرورگر سافاری Mac و IOS و نسخه‌های قدیمی فایرفاکس دیده می‌شود. استفاده طولانی مدت از منابع پروتکل WebRTC، علت اصلی این مورد از خطاهای بیگ بلو باتن است. در حال حاضر این پلتفرم، محدودیتی ندارد و کم‌تر کسی در حین جلسات، ارور ۱۰۰۶ می‌گیرد. خطای ۱۰۰۷ ارور ۱۰۰۷ که با پیغام «ICE negotiation failed» روی صفحه نمایش داده می‌شود، یکی از رایج‌ترین خطاها برای کاربران ایرانی است. فری سوییچ (FreeSWITCH) یک اپلیکیشن مالتی پلتفرم است که قابلیت برقراری ارتباطات لحظه‌ای را برای WebRTC فراهم می‌کند. مرورگر و فری سوییچ باید از پورت مشخصی (معمولا ۱۹۳۵) برای انتقال صدا و تصویر استفاده کنند. اگر امکان اتصال به این پورت‌ها فراهم نشود، سیستم با خطای ۱۰۰۷ مواجه خواهد شد. کاربران ایرانی می‌توانند با استفاده از فایروال یا CMD، دسترسی لازم به پورت ۱۹۳۵ را فراهم کنند. برای استفاده از CMD، در بخش جستجوی ویندوز حروف CMD را سرچ کنید و روی Command Promote App کلیک کنید. بعد از آن، عبارت زیر را کپی و در پنجره‌ای که باز شده، پیست (Paste) کنید. netsh advfirewall firewall add rule name=”Open Port 1935″ dir=in action=allow protocol=TCP localport=1935 برای اجرا شدن دستور، Enter بزنید. بعد از آن، دوباره وارد جلسه خود در بیگ بلو باتن شوید و به تماستان ادامه دهید. خطای ۱۰۰۸ این مورد از خطاهای بیگ بلو باتن همیشه به سیستم شما برنمی‌گردد و ممکن است از طرف سیستم ارائه دهنده هم باشد. هنگام بروز ارور ۱۰۰۸ شما پیغام «Call transfer failed» را روی سیستم می‌بینید، همچنین صداها را غیرواضح یا با اکو می‌شنوید. این بدان معناست که مشکلی در انتقال داده‌های صوتی وجود دارد. علت خطای ۱۰۰۸ به تنظیمات فری سوییچ یا مشکلات اتصال اینترنت برمی‌گردد. اگر مشکلی در صداهای ارسالی و دریافتی وجود داشت،‌ از هندزفری استفاده کنید. اگر مشکل حل نشد، باید با سرویس‌دهنده خود تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. خطای ۱۰۰۹ این خطا با پیام «Could not fetch STUN/TURN server information» روی صفحه ظاهر می‌شود. این ارور معمولا به سیستم شما مربوط نیست،‌ مگر اینکه اتصالتان به اینترنت مانع از ارتباط با سرور STUN/TURN شده باشد یا از نسخه‌های قدیمی بیگ بلو باتن استفاده کنید. اگر هیچکدام از این مشکلات وجود ندارد، با سرویس‌دهنده تماس بگیرید و از پشتیبانی کمک بخواهید. خطای ۱۰۱۰ بعد از اتصال به جلسه، مرورگر کاربران و سرور بیگ بلو باتن مسیری برای اتصال و انتقال اطلاعات پیدا می‌کنند. اگر تلاش سرور و مرورگر طولانی شود و مسیری برای انتقال داده‌ها پیدا نکنند، خطای ۱۰۱۰ با عنوان «ICE negotiation timeout» نمایش داده خواهد شد. علت ایجاد خطای ۱۰۱۰ این است که تلاش سرور و مروگر برای پیدا کردن مسیر انتقال اطلاعات، بیش از حد طولانی نشود و کاربر در انتظاری بیهوده نماند. بعد از نمایش این خطا،‌ شما می‌توانید خارج و دوباره وارد شوید یا بعد از چک کردن اینترنت، برای اتصال دوباره تلاش کنید. خطای ۱۰۲۰ این آخرین مورد از خطاهای بیگ بلو باتن مربوط به WebRTC است که به ناتوانی در تبادل مدیا با سرور اشاره می‌کند. پیغام ارور ۱۰۲۰، «Media cloud could not reach the server» است. برای حل این مشکل، طبق معمول باید اتصال اینترنت خود را چک کنید و سپس مطمئن شوید بیگ بلو باتن در محدودیت‌های آنتی ویروس یا فایرال شما قرار نگرفته. اگر چنین مشکلاتی وجود نداشت، به بخش تست بیگ بلو باتن بروید تا مطمئن شوید وب‌کم و میکروفن شما در پلتفرم درست کار می‌کند. اگر در این بخش نیز مشکلی وجود ندارد، با پشتیبانی ارائه دهنده سرویس بیگ بلو باتن تماس بگیرید. استفاده از سرور TURN نیز می‌تواند راهکاری برای رفع این خطا باشد. با استفاده از این سرور، جریان داده‌های WebRTC از طریق TCP و پورت ۴۴۳ منتقل می‌شود و سپس به سرور BigBlueButton مقصد می‌رسد. سایر خطاهای بیگ بلو باتن آنچه در قسمت قبل گفتیم، رایج‌ترین خطاهای بیگ بلو باتن بودند، اما مشکلات دیگری هم وجود دارند که کاربران در برخی موارد، با آن‌ها مواجه می‌شوند. در ادامه این خطاها را نیز بررسی می‌کنیم. لینک اشتراک وب کم و صفحه نمایش کار نمی‌کند این مسئله به پیکربندی IPهای mediasoup برمی‌گردد. اگر بیگ بلو باتن را با استفاده از bbb-install نصب کرده باشید، IPV4 کامل نصب می‌شوند، اما IPV6 ناقص می‌مانند. اگر از دستورالعمل‌های بروزرسانی mediasoup درست استفاده کنید، این مشکل رفع خواهد شد. این خطا ممکن است با کد ۱۱۳۶ نیز به شما نمایش داده شود. امکان دیدن وب کم یا به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش در فایرفاکس وجود ندارد این مشکلی است که گروهی از کاربران فایرفاکس تجربه می‌کنند و به دلیل ناهماهنگی مرورگر با مشخصات ICE-lite ایجاد می‌شود. البته این موضوع به سیستم و اینترنت کاربر هم بستگی دارد. پس ساده‌ترین روش برای حل این مورد از خطاهای بیگ بلو باتن در فایرفاکس، استفاده از مرورگرهای جایگزین است. خطاهای بیگ بلو باتن تا چه اندازه رایج است؟ بعد از مطالعه این مقاله، ممکن است تصور کنید بیگ بلو باتن، پلتفرمی پر از باگ و ایراد است و نمی‌تواند نیاز شما در برگزاری کلاس‌ها و جلسات آنلاین را برآورده کند. اگر اتصال شما به اینترنت مشکلی نداشته باشد و از آخرین نسخه‌ مرورگر و پلتفرم بیگ بلو باتن استفاده کنید، احتمال بروز خطاهایی که در این مقاله نام بردیم، تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. برای استفاده از Big Blue Buttom با بهترین عملکرد، لازم است آن را سرویس‌دهنده معتبری خریداری کنید. همانطور که گفتیم، حل بسیاری از خطاهای این پلتفرم، برعهده ارائه دهنده سرویس است. اگر این ارائه دهنده، نتواند خدمات باکیفیتی به مشتریان ارائه بدهد، جلسات آنلاین کیفیت خوبی ندارند و شما مجبور می‌شوید مدام با پشتیبانی تماس بگیرید و خطاها را رفع کنید. رومیت جزو بهترین ارائه‌دهندگان سرویس برگزاری جلسات و کلاس‌های آنلاین در ایران است. پیشگیری از خطاهای بیگ بلو باتن، حل ارورهای احتمالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و پشتیبانی سریع و قدرتمند از کاربران، مهم‌ترین ویژگی‌های رومیت است که رضایت مشتریان را جلب کرده. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرویس‌ها و خدمات رومیت، روی این لینک کلیک کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزاری وبینار، جلسات و آموزش های آنلاین موردی به کمک سرویس روزانه رومیت