برگزاری یک وبینار موفق اصول زیادی دارد و مزیتهای زیادی هم برای کسب و کارها و افراد به همراه خواهد داشت. یکی از معیارهای سنجش موفقیت یک وبینار، تعداد کاربرانی است که در آن ثبت نام و شرکت میکنند. اولین چیزی که روی تصمیم مخاطب برای ثبت نام تأثیر میگذارد، موضوع وبینار است. اگر موضوعی که انتخاب کردهاید، مخاطب را جذب کند، اطلاعات وبینار را بررسی میکند. اگر سرفصلهای انتخابی هم به اندازه موضوع جذاب باشد، برای ثبت نام و شرکت در سمینار آنلاینی که برگزار کردهاید، ترغیب خواهد شد.
موضوع وبینار باید جذاب باشد و کنجکاوی مخاطبان را برانگیزد. بهاینترتیب، افراد تمایل دارند وبینار را تا انتها دنبال کنند و محتوای آن را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارند. اما اگر موضوعات با علایق مخاطبان همسو نباشد، بهاحتمال زیاد موفق نخواهد بود.
انتخاب موضوع وبینار بر اساس کلمات کلیدی
نکته اول برای یافتن موضوعات و برگزاری وبینار پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط است. کلمات کلیدی اصطلاحاتی هستند که مخاطبان شما بیشتر از همه برای گرفتن جواب سولات و یافتن راهحل برای مشکلات خود استفاده میکنند. به عنوان مثال «سئوی آن پیج» و «سئوی آفپیج» دو کلمه کلیدی در حوزه سئو هستند. افرادی که در این حوزه وبینار برگزار میکنند، میتوانند این کلمات کلیدی را به عنوان موضوع وبینار در نظر بگیرند.
گوگل، بزرگترین موتور جستجوی آنلاین، از کلمات کلیدی تایپ شده استفاده میکند تا به افرادی که در حال جستجو هستند، صفحات حاوی موضوع مورد جستجو را ارائه دهد. اولین وبسایتهایی که در نتایج ظاهر میشوند، آنهایی هستند که محتوای مرتبطتری دارند و بازدیدهای بیشتری به دست میآورند. در استراتژی بازاریابی، کلمات کلیدی عناصر استراتژیک بسیار مهمی هستند. از طریق این اصطلاحات (کلمات) است که مشتریان احتمالی میتوانند کسبوکار شما را در وب پیدا کنند. برای انتخاب مناسبترین کلمات کلیدی برای وبینار خود، مهم است که بدانید کدام عبارات بیشتر توسط مخاطبان شما جستجو میشود. رعایت فاکتورهای سئو در انتخاب موضوع وبینار، بین شما و مخاطبانی که به محتواهایتان نیاز دارند، ارتباط برقرار میکند.
انتخاب موضوع بر اساس تسلط شما
موضوعی را برای برگزاری وبینار انتخاب کنید که بر آن تسلط دارید. تولید محتوا برای وبیناری که بر موضوع آن تسلط دارید، سادهتر است. شما احتمالا مشکلاتی که مخاطبانتان در این زمینه دارند را میدانید. در نتیجه میتوانید روی این مسائل مانور بدهید.
هرچقدر هم که بر موضوعی مسلط هستید، پیش از ارائه درباره آن مطالعه کنید. در حین مطالعه خود را جای مخاطب بگذارید. از خود بپرسید مخاطب من چه چیزی ممکن است بپرسد؟ در مورد این موضوع چه چیزی میخواهد بداند؟ وقتی بر موضوع مسلط باشید، احتمالا پیشبینیهایتان درباره پاسخ این سوالات درست از کار در می آید. در نتیجه از قبل برای سوالات مخاطبان آماده خواهید بود و میتوانید تسلطتان را به آنها نشان بدهید.
انتخاب موضوع وبینار بر اساس نیاز مخاطبان
نیازهای مخاطبان خود را برای برگزاری وبینار شناسایی کنید. کسانی که با بازاریابی درونگرا و بازاریابی محتوا کار میکنند، میدانند که برای جذب مخاطب، باید در مورد موضوعهای کاربردی و پر طرفدار صحبت کنند. هنگام انتخاب موضوعات وبینار نیز روند کار به همین شکل است. وقتی نیاز مخاطب را به درستی شناسایی میکنید و به آن پاسخ میدهید، برای او ارزش افزوده ایجاد میکنید و مطلب مهمی را به او آموزش خواهید داد. این مسئله برای مخاطبانتان ارزشمند است.
موضوع وبینار رقبا را بررسی کنید
اگر بازاری کاملا جدید دارید و تاکنون کسی در حوزه کاری شما محتوای ویدیویی و وبینار تولید نکرده، با کمی خلاقیت میتوانید اولین و بهترین در بازار باشید. اما اگر در حوزه کاریتان وبینارهای دیگری هم برگزار شده، موضوع آنها را بررسی کنید و میزان موفقیتشان را هم بسنجید؛ بررسی کنید که چه تعداد کاربر در جلسه حضور دارند و آیا وبینار مورد نظر با جستجو در گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده میشود یا خیر.
به یاد داشته باشید که هیچوقت نباید موضوع ویدیوهای آنلاین رقبا را کپی کنید. فقط آنها را بررسی کنید و الهام بگیرید. با کمی خلاقیت میتوانید بهتر از رقیبهایتان عمل کنید. همچنین میتوانید موضوعهایی را پیدا کنید که رقبا فراموش کردهاند به آنها بپردازند. با این کار محتوای با ارزشی تولید میکنید که در بین رقبایتان متمایز است.
بررسی فضای مجازی برای موضوع وبینار
نیازسنجی مخاطبان برای کسب و کارهایی که وب سایت دارند یا در فضای مجازی نیز فعالیت دارند، سادهتر است. اگر سایت یا صفحه اینستاگرام دارید، بررسی کنید کدام محتواهایتان بازدید بیشتری داشتهاند و پرطرفدارتر بودهاند. شاید این موضوعها جای مانور بیشتر و تبدیل شدن به موضوع یک وبینار موفق را داشته باشند. از شبکههای اجتماعی به نفع خود استفاده کنید. در پستها، از دنبالکنندههای خود بپرسید که کدام موضوع جالبتر است یا دوست دارند کدام موضوعات در یک وبینار پوشش داده شود. همچنین پیامها و نظرات ارسال شده توسط کاربران را کامل بررسی کنید.
بعضی از افراد وبینار را در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام برگزار میکنند. مزیت برگزاری وبینار زنده در این پلتفرمها، حضور همه مخاطبان پیج است. اما چالشهای آن بیشتر از مزیتهاست. به عنوان مثال در وبیناری که در اینستاگرام برگزار میکنید، هیچوقت اطلاعات تماس و سرنخی از مشتریان احتمالی خود به دست نمیآورید، نمیتوانید دسترسی به لایو را محدود کنید و ممکن است بخاطر سرعت اینترنت هم دچار مشکل شوید. پلتفرمهای بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت دو نرم افزار مناسب برای برگزاری وبینار و کلاسهای آنلاین هستند. مدیریت وبینار با استفاه از این نرمافزارها بسیار سادهتر است.
یادگیری از تجربیات
از وبینارهای قبلی بیاموزید. در وبینارهای قبلی شما، بهاحتمال زیاد سؤالاتی پرسیده شده؛ شاید بتوانید از این سؤالات بهعنوان موضوع یک وبینار جدید استفاده کنید. این موضوع میتواند یک استراتژی عالی باشد، زیرا با مسئله اصلی مخاطب شما همسو است.
تجزیهوتحلیل محتوایی که قبلاً تولید شده نیز به شما کمک میکند تا اطلاعات جامانده را شناسایی کنید و به آنها بپردازید. بهاینترتیب، تولید وبیناری که دادههای جدیدتری ارائه میدهد، آسانتر میشود و برای مخاطب هم جذابتر خواهد بود. شما حتی میتوانید به صورت مفهومی بین وبینارهای خود لینکسازی انجام بدهید و آنها را به هم مرتبط کنید. بنابراین در طول ویدیو میتوانید کاربران را به ویدیوهایی که قبلا ضبط کرده بودید، ارجاع بدهید. البته محتوای ویدیوی کنونی شما نباید به گونهای باشد که فردی که وبینار قبلی شما را ندیده، متوجه موضوع بحث نشود. این روش وقتی کاربرد دارد که درباره یک موضوع توضیحات کلی داده باشید و مخاطب را برای کسب اطلاعات بیشتر، به ویدیویی دیگر ارجاع دهید.
جمعبندی
شما با انتخاب موضوع درست برای وبینار میتوانید مخاطب را جذب کنید. وقتی موضوع و محتوایی که در یک سمینار ویدیویی ارائه میشود، برای مخاطبان جذاب باشد، آنها را ترغیب میکند که تا انتها همراه باشند. همچنین بعد از پایان ویدیو هم تحقیقات بیشتری درباره کسب و کاری که وبینار را برگزار کرده، انجام میدهند و استاد آن را نیز دنبال میکنند. در نتیجه به مخاطب کسب و کارتان تبدیل میشوند و شما میتوانید آنها را به مسیر صحیح هدایت کنید و خدمات و محصولاتتان را به آنها بفروشید.
در این مقاله نکاتی که به شما کمک میکند بهترین موضوع وبینار را انتخاب کنید، توضیح دادیم. رومیت ارائه دهنده سرویسهای ۲۴ ساعته بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت برای برگزاری سمینار آنلاین است. در وبلاگ رومیت نیز اطلاعات مهمی که باید درباره برگزاری وبینار داشته باشید را ارائه میدهیم. اگر تجربهای در زمینه انتخاب موضوع جذاب برای سمینار آنلاین دارید یا سوالی در این زمینه برایتان پیش آمده، در کامنتها با ما در میان بگذارید.