نحوه برگزاری وبینار موفق؛ ۹ نکته‌ای که نباید از دست بدهید!

روش برگزاری وبینار

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

با پیشرفت فناوری و استفاده از فضای مجازی، برگزاری وبینار یا همان سمینار آنلاین به یکی از محبوب‌ترین روش‌های ارائه و آموزش تبدیل شده است؛ تا جایی که برای اهداف دیگری به جز آموزش هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال بعضی از مدرسان برای ارائه نمونه کار و بازاریابی، وبینار برگزار می‌کنند و مطالب اصلی را در دوره آنلاین خود ارائه می‌دهند. برای یک سمینار آنلاین موفق باید نحوه برگزاری وبینار را بلد باشید و نکات مرتبط با آن را بدانید. در ادامه مطلب، راهنمای برگزاری وبیناری موفق را به شما ارائه می‌دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

نرم افزار ادوبی کانکت

1) انتخاب موضوع

انتخاب موضوع وبینار به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید و میزان تسلطی که بر مبحث مورد نظر دارید، وابسته است. اما توصیه می‌شود موضوعی را انتخاب کنید که دغدغه یا نیاز مخاطبانتان باشد. برای مثال موضوع سئو برای افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، موضوع مناسبی است.

به یاد داشته باشید که وبینار معمولا یک ارائه کوتاه است و شما فرصت ندارید موضوع مورد نظرتان را به صورت کامل باز کنید. پس یک مبحث جذاب از حوزه کاری‌تان را در نظر بگیرید و روی آن توضیح بدهید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در زمینه سئو وبینار ارائه بدهید، لینک‌سازی داخلی مبحثی است که می‌توانید آن را طی سه الی چهار ساعت ببندید و اطلاعات خوبی در اختیار مخاطبانتان بگذارید.

اجاره کلاس آنلاین بیگ بلوباتن

2) نحوه برگزاری وبینار با فرمت مناسب

بهتر است فرمت وبینار را با توجه به موضوع موردنظرتان انتخاب کنید. انتخاب فرمت صحیح، تاثیر زیادی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نحوه برگزاری وبینار است و در راستای رسیدن به اهدافتان به شما کمک می‌کند. در ادامه چند فرمت پرکاربرد را معرفی می‌کنیم:

ارائه

در این فرمت، باید از قبل یک فایل پاورپوینت یا پی دی اف که مطالب ارائه در آن وجود دارد را آماده کنید. در طول ارائه نیز توضیحات اضافه‌ای که باید برای مطالب موجود در فایل وجود دارد را ارائه بدهید. این فرمت برای آموزش یک مبحث مناسب است. در این فرمت می‌توانید از نظرسنجی‌ها و سوال‌های مختلف استفاده کنید تا با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.

مصاحبه

در این روش می‌توانید از فردی متخصص در زمینه کاری یا تحصیلی خود دعوت کنید تا درباره آن صحبت کند و به سوال‌های مهم و پرتکرار کاربران پاسخ دهد. بهتر است در این روش، سوال‌ها را از قبل آماده کنید و در اختیار فرد متخصص قرار دهید تا پاسخ آن‌ها را آماده کرده باشد.

معرفی محصول

اگر صاحب برند یا کسب‌وکاری هستید، می‌توانید ویژگی خاص یا نحوه استفاده از محصول یا خدماتی را که ارائه می‌دهید، از طریق وبینار نشان دهید. این کار برای محصولات پرکاربرد و جذابی مثل گوشی موبایل مناسب است.

سرویس آزمون آنلاین

3) نحوه برگزاری وبینار با انتخاب بهترین پلتفرم

ابزارهای مختلفی برای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار وجود دارد که شما باید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. بسیاری از مدرسان ایرانی از اینستاگرام و قابلیت لایو آن استفاده می‌کنند. اینستاگرام برای کاربران زیادی در دسترس است و تمام دنبال‌کننده‌های پیج را به وبینار شما دعوت می‌کند، اما سرعت پایین اینترنت و محدودیت‌های لایو، برگزاری وبینارهای طولانی مدت را با مشکل مواجه می‌کند.

سرویس وبینار رومیت

برای انتخاب نرم‌افزار کلاس آنلاین یا وبینار باید در نظر بگیرید تعداد مخاطبان شما چند نفر هستند و چقدر بودجه را می‌خواهید به آن اختصاص دهید. سایت برگزاری وبینار مورد نظرتان باید ظرفیت کافی برای مخاطبانتان را داشته باشد. ما در سرویس وبینار رومیت دو پلتفرم بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت را به کاربران پیشنهاد می‌دهیم. زیرا هم سرعت خوبی دارند و هم تمام قابلیت‌های مورد نیاز مدرسان برای برگزاری لایو را در اختیارشان قرار می‌دهند.

4) آماده سازی صفحه ثبت نام

در این صفحه باید به نکاتی اشاره کنید که افراد را برای شرکت در وبینار تشویق کند. سوابق و پیشینه میزبان‌ها را ذکر کنید تا اعتبار و صحت مطالب وبینار اثبات شود. سپس بخشی را به اطلاعات و راه‌های ارتباطی مخاطبان اختصاص دهید. بهتر است برای طراحی پوستر وبینار از گرافیست و کپی رایتر کمک بگیرید تا طرح‌ها و واژه‌های مناسبی برای جذب مخاطبان انتخاب کنید.

5) انتخاب بهترین تجهیزات و فضا برای برگزاری وبینار

مکانی که برای برگزاری وبینار انتخاب می‌کنید باید ساکت و آرام باشد و نور مناسبی داشته باشد. در صورت امکان موبایل، تبلت و سایر دستگاه‌های خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید. از تجهیزات مناسب و با کیفیت قابل قبول استفاده کنید. داشتن میکروفون و دوربین مناسب، کیفیت برگزاری وبینار را بالا می‌برد. بعضی از مدرسان برای پیشگیری از اتفاقات غیر منتظره‌ای که در پخش زنده وجود دارد، ویدیوی آماده در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این روش نیز مناسب است،‌ اما از آنجایی که امکان تعامل مستقیم و زنده با مخاطب وجود ندارد، به اندازه برگزاری وبینار تأثیرگذار نیست.

6) آماده سازی محتوا

این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های برگزاری وبینار است. محتوای شما باید جذاب و گیرا باشد و در تمام طول ارائه، مخاطبان را به خود جذب کند. از نکات زیر کمک بگیرید:

  • از تصاویر، فیلم‌های کوتاه، انیمیشن و گیف‌های جذاب و گیرا استفاده کنید.
  • از قرار دادن مطالب زیاد در هر اسلاید پرهیز کنید و فقط عبارات کلیدی را در آن قرار دهید. به یاد داشته باشید که شما توضیحات لازم درباره هر اسلاید را ارائه می‌دهید و نیازی نیست آن‌ها را بنویسید. می‌توانید توضیحات اسلایدها را برای خودتان یادداشت کنید تا در حین ارائه یادتان نرود.
  • از رای‌گیری و نظرسنجی‌ها در اسلایدها استفاده کنید تا از توجه مخاطبان مطمئن شوید.
  • زمان مناسب برای وبینار 45 الی 60 دقیقه است. سعی کنید در همین بازه زمانی ارائه خود را تمام کنید.

7) دعوت افراد به وبینار

اگر کسی در وبینار شما شرکت نکند، هیچ‌کدام از مراحل نام‌برده ارزشی نخواهد داشت. بنابراین باید برای آن دعوتنامه‌ای را در نظر بگیرید که در آن به موضوع وبینار و نکات برجسته آن اشاره شده است. به مخاطبان دلیلی بدهید که حتما در ارائه آنلاین شما شرکت کنند.

روش برگزاری وبینار و دعوت مخاطبان

این دعوتنامه باید شامل روز و ساعت برگزاری وبینار باشد. توجه داشته باشید که جزئیات زیاد مخاطب را خسته می‌کند. اگر دعوتنامه شما مجازی است حتما در قسمت فراخوان به عمل (کال تو اکشن)، لینک صفحه ثبت‌نام را قرار دهید. می‌توانید این دعوتنامه را به فهرست مخاطبان ایمیل خود بفرستید و آن را در شبکه‌های مختلف اجتماعی به اشتراک بگذارید. از هشتگ برای اشتراک‌گذاری آن استفاده کنید. تبلیغات پولی هم یکی دیگر از راه‌های تبلیغ وبینار است.

8) تست تمام مراحل روش برگزاری وبینار

بهترین راه برای بررسی صحت و کامل بودن همه مراحل قبل، برگزاری وبینار آزمایشی است. سعی کنید این نسخه آموزشی باید تا جایی که ممکن است به شرایط واقعی شباهت داشته باشد. حتی می‌توانید از مهمانتان بخواهید در این وبینار آزمایشی هم حضور داشته باشد تا هیچ چیز از دستتان در نرود.

بهترین زمان برای اجرای این نسخه آموزشی، یک یا 2 روز قبل از ارائه نهایی است. این زمان به اندازه کافی نزدیک به اجرا است و فرصت تغییر یا رفع اشکال‌های احتمالی را نیز به شما می‌دهد.

9) وبینار را برگزار کنید

با رعایت همه نکاتی که به آن اشاره کردیم، دیگر برای ارائه اصلی مشکلی نخواهید داشت. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بعد از اتمام وبینار، کار شما تمام نمی‌شود.

اگر می‌خواهید به اهدافی مانند آموزش یا افزایش فروش که در ابتدا مشخص کردید برسید، باید بعد از وبینار نیز پیگیری‌های لازم را انجام دهید. در قالب ایمیل از افرادی که در وبینار شرکت کرده‌اند تشکر کنید و لینک خرید محصولات یا استفاده از خدماتتان را نیز برای آن‌ها بفرستید.

سخن نهایی

با پیشرفت فناوری و اینترنت، افراد زیادی برای ارائه، روش‌های مجازی مانند برگزاری کلاس آنلاین و برگزاری وبینار را به‌جای روش‌های حضوری انتخاب می‌کنند. ما نیز در این مطلب، یک راهنمای برگزاری وبینار ارائه دادیم و توضیح دادیم که چه نکاتی را باید برای ارائه یک وبینار موفق در نظر بگیرید.

اگر هنوز هم درباره برگزاری وبینار سوالی دارید یا به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره رایگان رومیت کمک بگیرید. همچنین رومیت به‌عنوان یک پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین با ارائه اکانت رایگان، امکان تشکیل کلاس‌ها و وبینارهای باکیفیت را به شما می‌دهد.

برای یک سمینار آنلاین موفق باید چگونگی برگزاری آن را بلد باشید و نکاتی را رعایت کنید. در ادامه مطلب، راهنمای برگزاری وبیناری موفق را به شما ارائه می‌دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزاری وبینار، جلسات و آموزش های آنلاین موردی به کمک سرویس روزانه رومیت