با توجه به اهمیت آموزش و رشد و ارتقا شخصی و شخصیتی افراد جامعه نیازمند آموزش و وجود افرادی هستند که بتوانند آنها را رو به جلو هدایت کنند . در گذشته افرادی که سطح علمی بالا و مهارت خاصی داشتند با برگزاری کلاس های فیزیکی یا سمینار ها دانش و مهارت خود را در اختیار دیگران قرار میدادند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی بسترهایی فراهم شده که بتوان با کمترین هزینه و وقت از دانش و مهارت افراد دیگر استفاده کرد که در این مقاله این بستر ها را معرفی میکنیم.
وبینار چیست؟ وبینار ترکیبی از واژه وب و سمینار است .یک همایش است که در بستر وب برگزار میشود. سرویس دهندههایی هستند که این بستر را در اختیار شما قرار میدهند. وبینار اغلب برای برگزاری کارگاه های آموزشی و یا سخنرانی برگزار میشود. هدف از برگزاری وبینار ، آموزش الکترونیکی ، اشتراک گزاری اطلاعات درمورد خدمات جدید یا محصولات است. در این مقاله نکات برگزاری وبینار را کاملا مورد بررسی قرار می دهیم ، با ما همراه باشید .
- یک موضوع تخصصی انتخاب کنید.
همیشه موضوعی را انتخاب کنید که در مورد آن اطلاعات کافی دارید. مخاطب باید اعتمادبهنفس و اقتدار شمارا بهعنوان منبع اطلاعات هنگام برگزاری وبینار ببیند تا بتواند به شما ، محصول یا خدمات شما اعتماد کند و مشتاق به حضور در وبینار های دیگر شما باشد.
- مخاطبان خود را بشناسید.
در ابتدا باید هدف مشخصی داشته باشید و بدانید در وبینار دنبال چه چیزی هستیم . آیا هدفتان معرفی برند است؟ آیا هدف جذب مشتری و مخاطب جدید است؟ و یا دلایل و اهداف اجتماعی و فرهنگی دارید؟
- تبلیغات در فضای مجازی داشته باشید.
به دلیل حذف موقعیت جغرافیایی دست شما باز تر است برای تبلیغات گسترده و حتی برونمرزی.
- یک پلتفرم بکآپ و اینترنت بکآپ همیشه در نظر داشته باشید.
برای مشکلات احتمالی مثل داون شدن سایت یا قطعی اینترنت همیشه یک بکآپ داشته باشید که خیال آسودهتر برای برگزاری وبینار داشته باشید.
- روز قبل از برگزاری وبینار پلتفرم را دوباره تست کنید.
مسلط بودن شما در استفاده از پلتفرم و تمام امکانات آن اهمیت ویژه ای دارد پس قبل از برگزاری حتما آن را تست کنید.
- قبل از برگزاری وبینار کاملا استراحت کرده باشید و شاداب باشید.
یکی از مواردی که در برگزاری وبینار پویا تاثیر دارد فضای شاداب و ارائهدهنده پرانرژی در حین وبینار است و این بستگی به برگزارکننده دارد. پس به طور کامل استراحت کرده باشید که وبینار کسلکننده به دلیل خستگی نداشته باشید.
- زمانبندی مناسب و دقیق داشته باشید.
وبینار خود را دقیقا طبق زمانبندی که تعیین کردید برگزار کنید چرا که زمانبندی دقیق مخاطب را متوجه اهمیت و ارزش این وبینار میکند.
- ابزار برای برگزاری وبینار متناسب با وبینار خود را داشته باشید
مخاطب باید صدا و تصویر شما را کاملا واضح داشته باشد بنابراین از نورپردازی مناسب ، میکروفون و وبکم اکسترنال استفاده کنید که حس ارزشمندی به مخاطب القا شود.
- یک پشتیبان فنی در طول وبینار داشته باشید.
برای بروز مشکلات احتمالی از زمان برگزاری وبینار یک پشتیبان فنی داشته باشید که زمان وبینار برای مشکلات کاربران تلف نشود.
- یک موضوع تخصصی انتخاب کنید.
همیشه موضوعی را انتخاب کنید که در مورد آن اطلاعات کافی دارید. مخاطب باید اعتمادبهنفس و اقتدار شمارا بهعنوان منبع اطلاعات هنگام برگزاری وبینار ببیند تا بتواند به شما ، محصول یا خدمات شما اعتماد کند و مشتاق به حضور در وبینار های دیگر شما باشد.
- مخاطبان خود را بشناسید.
در ابتدا باید هدف مشخصی داشته باشید و بدانید در وبینار دنبال چه چیزی هستیم . آیا هدفتان معرفی برند است؟ آیا هدف جذب مشتری و مخاطب جدید است؟ و یا دلایل و اهداف اجتماعی و فرهنگی دارید؟
- تبلیغات در فضای مجازی داشته باشید.
به دلیل حذف موقعیت جغرافیایی دست شما باز تر است برای تبلیغات گسترده و حتی برونمرزی.
- یک پلتفرم بکآپ و اینترنت بکآپ همیشه در نظر داشته باشید.
برای مشکلات احتمالی مثل داون شدن سایت یا قطعی اینترنت همیشه یک بکآپ داشته باشید که خیال آسودهتر برای برگزاری وبینار داشته باشید.
- روز قبل از برگزاری وبینار پلتفرم را دوباره تست کنید.
مسلط بودن شما در استفاده از پلتفرم و تمام امکانات آن اهمیت ویژه ای دارد پس قبل از برگزاری حتما آن را تست کنید.
- قبل از برگزاری وبینار کاملا استراحت کرده باشید و شاداب باشید.
یکی از نکات برگزاری وبینار پویا تاثیر دارد فضای شاداب و ارائهدهنده پرانرژی در حین وبینار است و این بستگی به برگزارکننده دارد. پس به طور کامل استراحت کرده باشید که وبینار کسلکننده به دلیل خستگی نداشته باشید.
- زمانبندی مناسب و دقیق داشته باشید.
وبینار خود را دقیقا طبق زمانبندی که تعیین کردید برگزار کنید چرا که زمانبندی دقیق مخاطب را متوجه اهمیت و ارزش این وبینار میکند.
- ابزار برای برگزاری وبینار متناسب با وبینار خود را داشته باشید
مخاطب باید صدا و تصویر شما را کاملا واضح داشته باشد بنابراین از نورپردازی مناسب ، میکروفون و وبکم اکسترنال استفاده کنید که حس ارزشمندی به مخاطب القا شود.
- یک پشتیبان فنی در طول وبینار داشته باشید.
برای بروز مشکلات احتمالی از زمان برگزاری وبینار یک پشتیبان فنی داشته باشید که زمان وبینار برای مشکلات کاربران تلف نشود.
هیچچیزی مهمتر از تسلط بر وبینار نیست. پس تمرین قبل از وبینار را دستکم نگیرید.
- یک راهنما برای کاربران خود ضمیمه کنید.(برای استفاده از پلتفرم)
همهی مخاطبان علم استفاده از اینترنت را ندارند پس حتما یک راهنما یا تذکر برای ورود و استفاده در اختیار کاربران قرار دهید.
- برای سیستمعاملهای متفاوت راهکارهای جداگانه ارائه دهید.
همهی مخاطبان از سیستمهای یکسان استفاده نمیکنند پس پلتفرمی را انتخاب کنید که تمامی سیستمها و موبایلها را پشتیبانی کند
- .منابع نویز و حواس پرتی رو حذف کنید.
فضایی که انتخاب میکنید برای برگزاری وبینار باید کاملا آرام و بدون سر صدا باشد پس اگر کودک ، وسایل صوتی تصویری فعال و حیوان خانگی دارید در زمان مقرر آن را دور کنید.
- ترجیحا بکگراند خلوت داشته باشید.
بکگراند شما باید ساده و خلوت باشد که باعث حواسپرتی مخاطب نشود.
- یک پوستر جذاب داشته باشید.
در پلتفرمی که استفاده میکنید یک پوستر مناسب با موضوع وبینار بارگزاری کنید که مخاطبینی که از ابتدا وارد نشدند موضوع را بدانند.
- قبل از شروع از کاربران تایید بگیرید که صدا و تصویر شمارا واضح دارند.
قبل از شروع جلسه تایید بگیرید مخاطبان صدا و تصویر شمارا واضح دارند که در صورت بروز مشکل سریعا رفع شود و حواس شما از موضوع اصلی پرت نشود.
- اسلاید و چکلیست داشته باشید.
حتما چکلیست داشته باشید تا موارد مورد اهمیت را قبل از شروع وبینار بررسی کنید. اسلاید طراحی کنید که موضاعاتی که میخواهید مطرح کنید را فراموش نکنید. اسلاید های شما متن کمتر داشته باشند و تیتروار باشند فقط برای یاد آوری و آگاهی.
- لیست از موضوعاتی که قرار است صحبت کنید داشته باشید و در مقدمه بیان کنید.
موضاعاتی که قرار است مطرح شود را در قالب لیست در اسلاید بیاورید تا مخاطبان ایده در مورد وبینار داشته باشند.
- سعی کنید شروع پر انرژی داشته باشید.
شروع وبینار شما کار جذب یا دفع مخاطب را انجام میدهد . پس هرچه پرانرژی تر و خوشرو تر باشید مخاطبان اشتیاق بیشتری برای ادامه و حضور در وبینار را دارند.
- در اسلاید از فرمت های رسانه ای استفاده کنید.
اسلایدهایی که طراحی میکنید فقط متن نباشد از تصویر صدا و ویدئو برای جذابیت بصری استفاده کنید.
- یک لیست پرسش و پاسخ داشته باشید.
قبل از شروع وبینار سوالات احتمالی کاربران را بنویسید تا بتوانید به خوبی پاسخگوی آنها باشید.
- تعامل داشته باشید با کاربران و برای آن برنامهریزی کنید.
تعامل با کاربر اهمیت دوجانبه دارد چراکه سطح مخاطب را میسنجید و برای برگزاری وبینار های آینده ایده میگیرید و مخاطب متوجه ارزش این وبینار و تفاوت شما با برگزارکننده های دیگر میشوند و همین موضوع باعث جذب مخاطب میشود.در کل درگیر کردن مخاطب در وبینار آن را پربارتر میکند.
- جمع بندی داشته باشید.
در آخر وبینار موضوعاتی که مطرح شد را تیتروار بیان کنید و بپرسید کسی سوالی دارد و در صورت اعلام مثبت پاسخگوی آنها باشید.
- بازخورد شرکت کنندگان رو در مورد وبینار خود دریافت کنید.
یک فرم نظرسنجی برای رضایت کاربران از وبینار و ذکر نقاط ضعف و قوت وبینار از نظر آنها.
- نتایج وبینار خود را بررسی کنید.
همیشه برای بهبود عملکرد خود عوامل نقاط ضعف و نقاط قوت خودرا در وبینار برگزار شده بسنجید. مانند : تعداد کاربرهایی که شرکت کردهاند و زمانی که گذاشتید و تعداد کاربرانی که تا آخر وبینار حضور داشتند.
چطور شروع کنم؟
نکات برگزاری وبینار را رعایت کنید و با رعایت موارد ذکر شده میتوانید یک وبینار حرفهای برگزار کنید که همکاران ما میتوانند در استفاده و پشتیبانی پلتفرم شما را یاری کنند. و همچنین با توجه به نیاز شما پلتفرم مناسبی به شما معرفی کنند برای تست رایگان کلیک کنید.