اصول برگزاری وبینار را در این مقاله بررسی می کنیم . درابتدا به معنی وبینار میپردازیم .وبینار،یک همایش است که در بستر شبکه جهانی وب برگزار میشود.سخنران یا ارائه دهنده میتواند ازطریق به اشتراک گذاری صدا وتصویر خود با گروهی از افراد که در جلسه حضور فیزیکی ندارند، ارتباط برقرار کند. افراد حاضر در وبینار هم میتوانند به راحتی با شخص برگزار کننده تعامل ایجاد کنند ونظرات وایده های خود را بیان کنند. شما در یک وبینار میتوانید بدون در نظر گرفتن فاصله جغرافیایی افراد حاضر و سخنرانان،بدون پرداخت هزینه های هنگفت اجاره مکان وهماهنگی زمان و افراد برای جلسه حضوری وحتی رها شدن از دردسرهای ضبط جلسه ،بااستفاده از یک پلتفرم به راحتی وبینار خودرا برگزار کنید. برای برگزاری یک وبینار خوب و جذاب باید از چند اصول ساده پیروی کنید .درادامه به تشریح این اصول میپردازیم.
آموزش نحوه کارکردن شرکت کنندگان با پلتفرم برگزاری وبینار
اولین اصل این است قبل از برگزاری وبینار در قالب یک ویدیو به کاربران خود نحوه ورود به جلسه ،نحوه به اشتراک گذاشتن تصویر و فعال کردن میکرفون خود وهرامکاناتی که لازم است ،آنرا بدانند را آموزش دهید که مخاطبین با خیال راحت وبدون هیچ دغدغه ای دروبینار شرکت کنند.
اصل بعدی که شما حتما با آن آشنا هستید.انتخاب یک سخنران خوب است. سخنران نقش بسیار مهمی در وبیناردارد .اگرسخنران مناسبی رو انتخاب نکرده باشید،مخاطبین تا آخر وبینار همراه شما نخواهند بود و وبینار را در همان چنددقیقه اول ترک خواهند کرد. از جمله اصول مهم بعدی میتوان به انتخاب یک موضوع جذاب، ایجاد تعامل با مخاطب از طریق سوال و پرسش ،طراحی چند اسلاید جذاب برای به اشتراک گذاری اطلاعاتی که لازم است مخاطبین در طول جلسه بدانند،اشاره کرد.
حتما قبل از برگزاری وبینار یک بار وبینار رو اجرا کرده و حتما با گزینه ها و مواردی که پلتفرم در اختیار شما قرار میدهد، آشناباشید. تسلط برروی پلتفرم برگزاری وبینار میتواند اعتماد بنفس خوبی روبه شما بدهد که وبینار بهتری را ارائه دهید.
قبل از برگزاری وبینار مدت زمان و متن وموضوعات مهم وبینار اینکه قراراست ازکجا شروع کنید وچه مراحلی رو طی کی کنید به چه هدفی برسید رو حتما بنویسید. هدف اصلی وبینار رو مشخص کنید. هرچه جزئیات رو از قبل بررسی کرده باشید،وبینار بهتری را برگزار خواهید کرد.
مهم ترین اصل پیگیری بعد از وبینار برای ارزیابی عملکرد خود ،نظرسنجی افراد ،مفید بودن یا نبودن موضوع بینار و….است. اکثریت افراد ازاین مرحله مهم چشم پوشی میکنند وآن را بی ارزش تلقی میکنند. توصیه میشود زمانیکه یک وبینار رو برگزار میکنید باید از طریق نظرسنجی وپیگیری افراد حاضر به نقاط قوت وضعف خود پی ببرید و درصدد بهبود نقاط ضعف خود باشید . اگر هدف از برگزاری وبینار ارائه یک محصول است. حتما یک نمونه از آن محصول رو بصورت رایگان وآماده تهیه کرده باشید و در آخر وبینار به عنوان هدیه به افراد حاضر در وبینارارایه دهید. وبعد از این مراحل برای فروش محصول خود، آنها را پیگیری کنید. برای این امر باید لیستی از شماره تماس یا جیمیل آنها را گرداوری کرده وبرای شروع پیگیری باآنها تماس بگیرید وازآنها بخواهید نظرخود را در مورد نمونه رایگان محصول و وبینار شما بگویند.
برای پیگیری راحت تر ومستمر آنها میتوانید از سی آر ام استفاده کنید. سی آر ام یک نرم افزار تحت وب است ،که همانند میز کارشماست . CRM مخفف عبارت Customer Relationship Management Software و به معنای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است. این نرم افزار از طریق ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مشتری، سازمان را در زمینه شناسایی، جذب، حفظ و پرورش مشتریان سودآور، توانمند میسازد. همچنین با جمعآوری و ذخیره اطلاعات در یک پایگاه داده یکپارچه، در زمینه درک صحیح و دقیق رفتار مشتریان به سازمان کمک میکند. امروزه بسیاری از کسبوکارها برای حل معضلاتی مانند فرایندهای ناکارآمد و گزارشات غیرقابل اعتماد، به استفاده از نرم افزارهای کاربردی مانند نرم افزار سی آر ام روی میآورند. اطلاعات بهدست آمده، مبنای عمل مدیران در تصمیمگیری تجاری خواهد بود.
در مرحله اول پیگیری اولیه بهتراست به صورت تماس باشد وبرای اینکار به شخصی برونگرا وپرانرژی البته با فن بیان قوی نیاز دارید . زیرا تماس اولیه بسیار مهم است به این دلیل که شخص در طی این تماس تصمیم ادامه دادن یا قطع ارتباط با مجموعه شمارو میگیرد. درتماس اول حتما میزان رضایت،نکته های مثبت ،نقاط ضعف و… رو از مخاطب وبینار بپرسید وحتما در سی آر ام ثبت کنید . که بدانید هرمشتری چه نظری داشته است . تمام اطلاعاتی که در طول تماس از شخص دریافت میکنید را در سی آر ام ثبت کنید. و در ارتباطات بعدی از آن استفاده کنید. چون این کار حس خوبی به شخص میدهد ومیداند که شما اورا به یاد دارید. حتی یک فرم مناسب تهیه کرده ودرصورت تمایل فرد آن را در واتساپ برای او بفرستید تا تکمیل کند. قبل ازپرداختن به مرحله دوم باید بگم که پیگیری همیشه نباید از یک طریق واز یک راه مشابه باشد. شما میتوانید از طریق تماس واتساپ ،ایمیل و… و با ارسال پیام تبریک اعیاد ،تسلیت ، تبریک روز تولد، حتی ارسال نمونه رایگان محصول جدید و…..پیگیری خودرا انجام دهید. درمرحله دوم پیگیری بهتر است از طریق شماره واتساپ واز طریق اپلیکیشن واتساپ پیگیری کنید. دراین مرحله از شخص بپرسید که موفق به دیدن و بررسی نمونه رایگان شده است یا خیر ودرصورت مثبت بودن جواب مخاطب نظر ووی را جویا شوید. هرپیشنهاد وانتقادی را با گوش جان بشنوید و درصدد مقابله بانظر شخص برنیاید ومشکل ذکر شده توسط مخاطب را حتما برطرف کنید و رضایت وی را جلب کنید. ودر آخر سعی کنید شخص رامتقاعد کنیدکه نسخه اصلی محصول یا خدمت شمارا بررسی کند و درنهایت از شما خرید کند. پیگیری شما تاجاییکه سماجت محسوب نشود میتواند ادامه داشته باشد. زمان پیگیری به نوع شخصیت شخص و تشخیص شما برای اینکه این محصول واقعا نیازی را از شخص برطرف میکند یا خیر،دارد. پس لطفا بایک تماس سرسری بدون ارتباط گرفتن از یک نفر صرف نظر نکنید و هرنفر را یک مشتری برای محصل یا خدمت خود بدانید. حتی شاید خود شخص هم ندادند این نیاز را دارد ولی شما تشخیص میدید و باید تا حد توان بهش کمک کنید. خلاصه که الان به اهمیت پیگیری پی بردید. اگر بانظر من موافق هستید یا تجربه این چنینی دارید برامون کامنت بگذارید. وتجربیات خودرا باما به اشتراک بگذارید .
حالا نحوه ایجاد یک وبینار رو در رومیت باهم بررسی میکنیم. شما میتونین باتوجه به تعداد افراد شرکت کننده سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنید دررومیت شما میتونین از 50کاربر تا1000کاربره وبینار برگزار کنید شمادراین سرویس میتوانید 12وبکم همزمان فعال کنید یک ویژگی منحصربفرد در رومیت امکان ضبط وبینار وکلاس است. وشما میتوانید وبینار خوررا به راحتی با کلیک کردن روی یک دکمه ضبط نمایید و بعد حتی دو ضبط شده رو حتی بفروشید مادر دو محیط بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت میتوانیم به شما سرویس بدهیم. هرچند کارکردن با محیط بیگ بلو باتن برای مخاطب آسان تر باشد ولی ما با شخصی سازی کردن ادوبی کانکت و فارسی کردن محیط آن، کاربا ادوبی کانکت را برای شما آسان کردیم. شما میتوانید قبل از برگزاری وبینار با پشتیبان موسسه رومیت یک جلسه تست برگزار کنید و باتمام ویژگی های جذاب رومیت آشنا شوید. برای اطلاعت بیشتر در مورد برگزاری وبینار روی لینک زیر بزنید