سرانجام روز موعود فرا رسیده است و دوره آنلاینی را که میخواهید بفروشید، کامل کردهاید. چندین هفته یا ماه برای آن زحمت کشیدهاید و حالا میخواهید نتیجه تلاش خود را با درآمدزایی از این دوره بگیرید. دوره شما یک محصول است و هر محصولی برای فروش به بازاریابی نیاز دارد؛ پس باید استراتژی مناسب بازاریابی برای دوره آنلاین داشته باشید تا بتوانید توجه دانشجویان را به آن جلب کنید و آنها را برای خرید متقاعد کنید.
در این مقاله تکنیکهایی که مدرسان برای فروش دورههای آنلاین خود استفاده میکنند را مورد بررسی قرار میدهیم. این تکنیکها صرفا پیشنهادهایی برای بازاریابی هستند، شما با توجه به مخاطبانتان میتوانید راههای جدیدی برای جذب آنها پیدا کنید و دورهتان را بفروشید.
1) پیش از شروع بازاریابی برای دوره آنلاین، پرسونای مخاطب خود را پیدا کنید
پیش از هرچیز باید تعیین کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه ویژگیهایی دارند و خواستههایشان چیست. دراینصورت میتوانید پیامهای بازاریابی خود را بهشکلی ایجاد کنید که مستقیما نیازها، خواستهها و رفع مشکلات آنها را هدف قرار دهد. برای نوشتن پرسونای مخاطب، بهتر است یک نماینده در نظر بگیرید. بیایید با ذکر یک مثال، تعیین پرسونای مخاطب را دقیقتر بررسی کنیم. تصور کنید دورهای درباره «دیجیتال مارکتینگ» تدوین کردهاید؛ در این صورت، نمونه زیر یک پرسونای مخاطب شماست.
مریم خانم مجرد ۲۵ سالهای است که به تازگی از دانشگاه فارغالتحصیل شده و به دنبال یک شغل مناسب میگردد. او در فضای مجازی با دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و میداند که فرصتهای شغلی بسیاری برای آن وجود دارد. در نتیجه به دنبال راهی برای یادگیری این شغل و کسب درآمد از آن است.
مریم یک نمونه پرسوناست که میتوانید با استراتژیهای بازاریابی او را هدف قرار دهید. به عنوان مثال میتوانید در تبلیغاتتان روی کسب درآمد بعد از یادگیری مهارتهایی که در دوره دیجیتال مارکتینگ ارائه شده، مانور بدهید.
2) روی ویژگیهای منحصر به فرد دورهتان تمرکز کنید
هر دورهای ویژگیهای منحصر به فردی دارد. اگر محتوای دورههای رقبا یا صفحه فروش آنها را بررسی کرده باشید، متوجه میشوید چه نقاط ضعف و قوتی دارند. بنابراین میتوانید در دوره خودتان روی قوتها بیشتر تأکید کنید و ضعفها را هم پوشش دهید. همچنین میتوانید به موضوعاتی بپردازید که رقیبها به آن توجه نکردهاند یا شیوهای کاربردیتر برای ارائه مفاهیم پیدا کنید. اگر دوره شما با آموزشهای دیگر متفاوت باشد، میتوانید انتظار فروش بالا داشته باشید.
ویژگی منحصربهفرد خود را شناسایی کنید و آن را در صفحات فروش دوره و پیام بازاریابی برای دوره های آنلاین خود قرار دهید تا اگر افراد پرسیدند «دوره شما با دوره فلانی چه فرقی دارد؟»، بتوانید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشید. فراموش نکنید که تأکید روی ارزشها و ویژگیهای منحصر به فرد در بازاریابی برای دوره آنلاین، به اندازه ایجاد این ویژگیها اهمیت دارد.
3) با توجه به نظرسنجیها استراتژی بازاریابی برای دوره آنلاین بچینید
اگر سایت، خبرنامه، شبکه اجتماعی یا پادکستی دارید که در آن تعدادی مخاطب به صحبتهای شما گوش میدهند و محتواهایی که تولید میکنید را بررسی میکنند، فرصت نظرسنجی از آنها را از دست ندهید. با نظرسنجی هم نظر آنها را درباره موضوعی که به آن نیاز دارند، میپرسید و هم آنها را برای دورهای باکیفیت آماده و مشتاق میکنید. بعضی از مدرسان، روند تولید محتوای دوره را هم در شبکههای اجتماعیشان به اشتراک میگذارند و با منتشر کردن بخشی از ویدیوها، کاربران بیشتر از قبل برای شرکت در آن مشتاق میکنند.
4) براساس تحقیق کلمات کلیدی، عنوان جذابی را برای دوره خود انتخاب کنید
فرض کنید خودتان میخواهید مهارتی که آموزش میدهید را یاد بگیرید و در جستجوی اطلاعاتی در مورد آن هستید. از چه کلمات کلیدی برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر و دورههایی که در این زمینه ارائه شده، استفاده خواهید کرد؟ آنچه به ذهنتان میرسد، همان کلمات کلیدی هستند که کاربران جستجو میکنند. استفاده از این کلمات کلیدی در عنوان یکی از روشهای بازاریابی برای دوره آنلاین است. به طور کلی اگر بتوانید صفحه لندینگ دوره خود را سئو کنید، احتمالا فروش چند برابری را تجربه خواهید کرد.
میتوانید از ابزارهایی مانند کیورد پلنر (Keyword Planner) گوگل یا BuzzSumo برای شناسایی محبوبترین کلمات کلیدی مرتبط با موضوع دوره خود استفاده کنید و آنها را در تیتر دوره لحاظ کنید. انجام این کار باعث خواهد شد دوره شما دقیقا همان چیزی باشد که یک دانشجوی بالقوه آن را جستجو میکند.
5) نظر دانشجویان قبلی را به صفحه فروش دوره آنلاین خود اضافه کنید
استفاده از اثبات اجتماعی (Social proof) یکی دیگر از نکات بازاریابی برای دوره های آنلاین است که نقش مهمی در فرآیند تصمیمگیری خریدار ایفا میکند. خریداران به سه دسته تقسیم میشوند؛ دسته اول افراد پیشگام هستند که قبل از هرکسی یک محصول را میخرند و آن را تست میکنند و تعدادشان هم از همه کمتر است. این افراد برای شما همان اولین گروه دانشجویانی هستند که دوره را میخرند. دسته دوم افرادی هستند که نظر پیشگامان را بررسی میکنند و در صورت رضایت آنها، خرید میکنند. این افراد بزرگترین گروه هستند و بعد از دسته اول به سراغ دورههای شما میآیند. دسته سوم هم کسانی هستند که خرید نمیکنند؛ بازاریابی برای این افراد را باید در اولویت آخر قرار بدهید. اما با استراتژی درست میتوانید گروه سوم را متقاعد کنید تا به گروه دوم بپیوندند و خرید کنند.
قرار دادن نظر دانشجویان، توجه گروه دوم را به خوبی جلب میکند و یک روش ایدهآل در بازاریابی برای دوره آنلاین است. این گروه میخواهند ببینند دیگران نیز دوره شما را خریدهاند یا نه و تجربه آنها چه بوده است. بههمین دلیل نظر و نقد سایرین، برایشان اهمیت بسیار زیادی دارد. پس تعدادی از نظرهای مثبت مشتریان قبلی خود را به صفحه فروش دورهتان اضافه کنید. اگر هنوز کسی دوره شما را نخریده، میتوانید آن را به رایگان در اختیار عده محدودی قرار بدهید و در ازای آن بخواهید که نظراتشان را در صفحه فروش دوره اعلام کنند.
6) در امضای ایمیلهایی که ارسال میکنید، لینک دورهتان را قرار دهید
نقش ایمیل در بازاریابی برای دورههای آنلاین بسیار پررنگ است؛ چون احتمالا روزانه ایمیلهای زیادی را میفرستید یا پاسخ میدهید و برخی از مخاطبان ایمیل شما اگر از دورهتان باخبر شوند، به آن علاقه نشان میدهند. ایمیل مارکتینگ ترفندهای بسیاری دارد که باید آنها را رعایت کنید تا مخاطب ترغیب شود ایمیل را باز کند و محتوای آن را مورد بررسی قرار بدهد.
در انتهای ایمیل باید یک جمله کوتاه را به امضای ایمیل خود اضافه کنید که حاوی لینک دورهتان باشد. حتی اگر فردی که امضای ایمیلتان را میبیند دورهتان را دوست نداشته باشد، شاید کسی را بشناسد که ممکن است از آن دوره، خوشش بیاید.
7) وبینار یک روش موثر در بازاریابی برای دوره آنلاین است
یکی از بهترین راهکارها در بازاریابی برای دوره آنلاین، برگزاری وبینار برای افرادی است که به دوره شما علاقه دارند؛ در واقع وبینار نسخه دمو محسوب میشود و شما میتوانید بخشی از محتوای دوره را در آن ارائه کنید. مطمئن شوید که محتوای وبینار هم اطلاعات ارزشمندی در اختیار مخاطب قرار میدهد و هم او را برای خرید آموزشها ترغیب میکند. وبینارهایی که برای تبلیغات یک دوره هستند، معمولا به صورت رایگان و عمومی برگزار میشوند. انجام این کار، شما را بهعنوان یک متخصص معرفی میکند و باعث جلب اعتماد مخاطبان میشود. در مقاله «مزیتهای برگزاری وبینار آنلاین برای کسب و کارها» به صورت کامل درباره این مسئله توضیح دادهایم، مطالعه آن را از دست ندهید.
شما هم میتوانید وبینار را به تنهایی برگزار کنید و هم به صورت مشترک. برای برگزاری وبینار مشترک به دنبال افرادی بگردید که برای مخاطبان هدف شما محبوب هستند. گاهی اوقات همکاری با رقبا به نفع هر دو تمام میشود!
8) با سایر اساتید همکاری کنید
سایر اساتید آنلاین مخاطبان خود و کسانی را که محتوای آنها مکمل دروس شما است پیدا کنید، سپس پیشنهاد همکاری با آنها را دهید. بهعنوان مثال میتوانید یک دوره مشترک برگزار کنید یا یک «بسته خرید ویژه» به دانشجویان خود پیشنهاد دهید که محتوای استاد دیگر را نیز در خود داشته باشد. گاهی اوقات چند استاد به همراه یکدیگر یک موسسه آموزشی تأسیس میکنند و به همراه یکدیگر بازاریابی برای دوره های آنلاین را انجام میدهند.
10) برای دوره تبلیغ کنید
نمیتوانیم درباره بازاریابی برای دوره آنلاین یا هر محصول دیگری صحبت کنیم، اما از تبلیغات حرف نزنیم. تبلیغات جزء جداناشدنی بازاریابی است. پیش از هرچیز یک بنر و پوستر حرفهای برای دورهتان طراحی کنید یا این کار را به گرافیستهای حرفهای بسپارید. سپس صفحهها و سایتهایی که مخاطبان هدف شما در آنها میگردند را پیدا کنید و بنر و پوستر را در آنها منتشر کنید. گاهی حتی لازم است تبلیغات در فضای واقعی انجام شود؛ بدین صورت که پوستر دوره را چاپ کنید و در محلهایی که دانشجوهای بالقوه از آنها رد میشوند، نصب کنید.
سخن نهایی
اگر در زمینه خاصی دانش تخصصی دارید، میتوانید کلاسهای آنلاین را برگزار کنید و با استفاده از نکات بازاریابی برای دوره های آنلاین که در بالا توضیح دادیم، فروش خود را افزایش دهید. قبل از اینکه به سراغ بازاریابی برای دوره آنلاین بروید، باید از کیفیت محتوایی که ارائه میکنید و شیوه ارائه آن، مطمئن باشید. یکی از مهمترین نکات برای کیفیت دورههای آنلاین، پلتفرمی است که کلاس در آن برگزار میشود. رومیت ارائه دهنده سرویسهای بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت است؛ دو سرویس پر طرفدار برای برگزاری کلاسهای آنلاین در ایران. با برگزاری کلاسهای آنلاین در این دو پلتفرم، خیالتان بابت کیفیت ویدیویی که در اختیار دانشجویان قرار میگیرد، راحت خواهد بود. رومیت امکان ضبط کلاس را هم برای کاربران خود فراهم کرده است. بنابراین شما میتوانید دورههایتان را به صورت آفلاین هم بفروشید.