وقتی شما تهیه کلاس آنلاین خود را به اتمام رساندید، اکنون موقع برداشتن قدم بعدی است. بعد از سر و کله زدن و تلاش های زیاد، ضبط و ویرایش محتوا را آماده کرده اید، پس قدم اولیه را برداشته اید. فقط یک مشکل وجود دارد، کلاس شما کامل شده است اما هیچکس از وجود آن اطلاعی ندارد. کلاس آنلاین مانند یک فیلم نیست که تیزر تبلیغاتی آن در سرتاسر شهر پخش شود. شما در یک دنیای واقعی زندگی میکنید، جایی که باید در میان رقبای زیاد باید کلاس آنلاین خود باید بازاریابی و آن به فروش برسانید. اگر فراموش کردهاید که استراتژی فروش ایجاد کنید، احساس بدی نداشته باشید. شما اولین کسی نیستید که برنامه مشخص برای ایجاد و فروش کلاس خود نداشته باشید، در این مطلب برای بازاریابی به شما کمک خواهیم کرد. در این مقاله شما چندین راه برای بازاریابی کلاس آنلاین خود و افزایش فروش یاد خواهید گرفت.
تکنیکهای بازاریابی برای دورههای آنلاین
اولین استراتژی باید قبل از ایجاد کلاس اجرا شود مابقی میتوانند پس از انتشار کلاس آنلاین اجرا شوند. پس بیایید انجامش بدیم:
1.تصویری از دانش آموز ایده آل خود بسازید
این یک قدم مهم، قبل از به کارگیری هر ترفندی در این لیست است. قبل از بازاریابی کلاس آنلاین، دانش آموز ایده آل خود را بشناسید. بازاریابی باید به گونه ای باشد که کاملا پاسخگو به نیازها، تمایلات و اهداف کاربران شما باشد. تصویر دانش آموز ایدهآل شما نمایانگر دانش آموز مورد نظر شما است. حداقل یک پاراگراف در مورد آنچه که میخواهید و انتظار دارید بنویسید و هنگامی که استراتژی بازاریابی را مینویسید، آن را در ذهن داشته باشید.
2.ویژگی خاص کلاس خود را بشناسید
دربارهی کلاس آنلاینهای مربوط به حیطه کاریتان کمی تحقیق کنید، تا ببینید این کلاس ها شامل چه مواردی می شوند و کلاس را به چه طریق ارائه میکنند. هدف اینجا این است تا شما تفاوت کلاس آنلاین خود را با دیگر کلاسهای موجود و رقبایتان ببینید. کلاس شما دارای چه مزیتی میباشد که شما را خاص میکند؟ چه امکانی میتوانید به کلاس خود اضافه کنید تا در رقابت پیشی بگیرید؟ به ویژگی خاص خود را ارزش بدهید و آن را به صفحه فروش و پیغام تبلیغاتی خود اضافه کنید.
3.قبل از شروع کلاس، از مخاطب خود نظر سنجی کنید
این مرحله بسیار مهم است برای اینکه به شما کمک میکند تا مطمئن شوید بر اساس نیاز مخاطب، کلاس را طراحی میکنید. اگر شما لیستی از مخاطبین خود از طریق تلگرام یا جای دیگری دارید از آن ها نظر سنجی به عمل بیاورید و بپرسید به چه موضوعی بییشتر علاقه مند هستند. دوره ی آموزشی را بر اساس خواسته آن ها بسازید نه آنچه در نظر شماست. مخاطب خود را در پروسه تشکیل کلاس، درگیر کنید. این کار یک پیش بینی کاری قبل از انتشار کلاس نیز به حساب میآید. علاوه بر این شما میتوانید کلاس خود را ارزش گذاری کنید.
4. بر اساس کلمات کلیدی یک موضوع متقاعد کننده ایجاد کنید
برای یک لحظه تصور کنید به دنبال اطلاعاتی درباره موضوع خود هستید، از کدام کلمات برای جستجو استفاده میکنید؟ برای مثال میخواهید چگونگی طراحی لوگو را در فتوشاپ یاد بگیرید، شما این کلمات را سرچ میکنید: در فتوشاپ چطور لوگو طراحی کنیم؟ یا جملاتی شبیه به این. از ابزارهایی مانندKeyword Planner وBuzzSumo برای شناسایی محبوب ترین کلمات کلیدی مربوط به موضوعتان استفاده کنید و از این کلمات در تیتر خود استفاده کنید. این کار باعث میشود کلاس آنلاین شما دقیقا در جایگاهی قرار بگیرد که دانش آموز با جستجو کلمات کلیدی به صفحه شما وارد شود.
5.از طریق وبلاگ دوره ی خود را معرفی کنید
وبلاگ یک جای عالی برای گسترش دادن کارتان است. مخصوصا اگر شما به طور منظم محتوای مربوط به حیطه کاریتان را منتشر میکنید. اگر شما مقالاتی دربارهی موضوع کلاستان بنویسید، دانش آموزی که به مقاله شما رجوع کند به نوعی تبدیل به یک مشتری بالقوه برای کلاس شما میشود. راههای خوبی برای معرفی کلاس وجود دارد مثلا نوار بالایی وبسایت ، در آخر هر پست وبلاگ، یا در قسمت About Page همچنین شما میتوانید Sales Widget را برای کلاس خود ایجاد کنید و آن ها را در جای جای وبلاگ خود قرار دهید.
6. کانال یوتیوب YouTube خود را بسازید
یوتیوب دومین موتور پر بازدید در دنیا است. روزانه میلیونها نفر از مردم از عبارت (چگونه+… ) در جستجوی خود استفاده کنید. ویدیوهای یوتیوب حتی میتوانند رتبه بالاتری نسبت به وبسایت درنتیجه جستجو داشته باشند. پس هر چه سریعتر یک کانال یوتیوب مرتبط به موضوعتان بسازید و ویدیوهای متنوع بسازید و در یوتیوب بارگزاری کنید. همچنین هر ویدیو باید شامل لینک یا آدرس وبسایت شما باشد.
7. دانش آموزان وفادار را در صفحه فروش خود اضافه کنید
تایید اجتماعی در پروسه خرید و تصمیم گیری خریداران نقش مهمی ایفا میکند. مردم حس خوبی ندارند از اینکه اولین خریدار یک بسته یا سرویس باشند. آنها میخواهند بدانند اگر دیگران از محصولی خاص خرید کرده اند، چه تجربه ای در رابطه با آن دارند. به همین خاطر است که نظرات و توصیهها نقش مهمی ایفاء میکنند. نظرات مثبت و توصیههای دانش آموزانی که کلاس شما را گذراندهاند را به صفحه اصلی فروش خود اضافه کنید. اگر تا کنون هیچ دانش آموزی نداشته اید، اجازه بدهید افرادی در مقابل کلاس رایگان، توصیههایی دربارهی شما و کلاستان بنویسند.
8.یک لیست ایمیل بسازید
بیشتر مردم نیاز دارند تا در مورد شما و کارتان چندین و چند بار اطلاعات کسب کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند که از شما خرید داشته باشند یا نه. افرادی که در لیست ایمیل شما وجود دارند را میتوانید از طریق فرستادن ترفندها و پیشنهادهایی مرتبط با موضوع کلاس خود، جلب کنید. هنگامی که شما به تدریج کلاس را گسترش دهید، آنها بیشتر مشتاق میشوند تا در کلاس شما شرکت کنند زیراکه شما قبل از فروش برای آنها ارزش قائلید.
9. یک کلاس کوتاه رایگان برگزار کنید
شما میتوانید با برگزاری یک وبینار یا کلاس آنلاین رایگان از دانش آموزان خود دعوت کنید تا در ادامه کلاس را دنبال کنند، اگر میخواهید به عمق بهتری از درس دست پیدا کنید این استراتژی به مشتری بالقوه شما یک تجربه بدون ریسک ارائه میدهد تا با خیال راحت در کلاس اصلی شما شرکت کنند.
10.در گروههای مختلف و حتی دوستانه از کلاس خود صحبت کنید
گروههای مختلف راه خوبی برای تبلیغ کارتان است، به این صورت شما مرتبا جلوی چشم مخاطب خود میآیید. در مورد گروههایی که به موضوع شما مربوط است کمی تحقیق کنید، شما میتوانید مخاطب مورد نظرتان را در این گروهها پیدا کنید. همچنین میتوانید یک ارائه تهیه کنید اما باید توجه داشته باشید که ارائه شما باید فقط بیست درصد دربارهی فروش و قیمت باشد.
11. یک ضمانت ارائه دهید
ضمانت دادن به دانش آموزان یک راه عالی برای افزایش میزان فروش است، زیرا که این کار ریسک را برای آنها کاهش میدهد. ضمانت دادن، یک اعتماد دو طرفه ایجاد میکند زیرا که تا از کیفیت دورههای خود مطمئن نباشید، ضمانتی قرار نمیدهید. حتی میتوانید یک ضمانت 30 روزه قرار بدهید که اگر از کیفیت راضی نبودند دوره ی شما را عودت کنند.
12.هزینه دوره ی خود را قسط بندی کنید
افرادی وجود دارند که خواهان کلاسهای شما هستند اما پول کافی ندارند. شما میتوانید با ارائه یک طرح پرداخت، هزینه کلاسها را در چندین ماه قسطبندی کنید. برای مثال هزینه یک دورهی 6 ماهه را یکجا دریافت نکنید و آن را ماهیانه قرار دهید.
13.بلاگر هایی را پیدا کنید که درباره ی کلاسهایتان صحبت کنند
بلاگرهایی در زمینه کاریتان پیدا کنید و نظر آنها را جویا شوید. یک پست وبلاگ با موج مثبت دربارهی شما حقیقتا در افزایش مشتری کارساز است. یک راه خوب برای دریافت این پستها و نظرات، ارائه کلاسهایتان به صورت رایگان است. حتی میتوانید برای هر مشتری که از طریق وبلاگ آنها وارد وبسایت میشوند، یک کمیسیون قرار دهید.
14.کلاسهایتان را به زبان دیگری برگزار کنید
اگر به زبان دیگری مسلط هستید، ایجاد کلاسهای فوق برنامه تاثیر به سزایی در فروش شما دارد. اما اگر تسلط شما کافی نیست، مجبور میشوید فرد دیگری را برای این کار استخدام کنید. مترجم باید کلاسهای شما را بازنویسی کند و صدایش را به زبان مورد نظر ضبط کنند.
کلام آخر
اگر قصد ایجاد دوره ها و کلاس آنلاین خود را دارید بعد از بازاریابی کلاس آنلاین باید از یک پلتفرم حرفه ای برای برگزاری وبینار یا کلاس آنلاین خود استفاده کنید و اگر تا کنون هیچ پلتفرمی را انتخاب نکرده اید، پیشنهاد همیشگی ما به شما رومیت است. شما میتوانید برای مشاهده فضای کلاس و آشنایی با نحوه برگزاری کلاس آنلاین به صفحه اصلی رومیت مراجعه کنید و از قسمت تست رایگان با خدمات ما آشنا شوید.