رفع مشکل صدا در کلاس های مجازی

رفع مشکل صدا در کلاس های مجازی

مهم ترین عامل در کیفیت برگزاری کلاس آنلاین صدا و تصویر است. متاسفانه بسیاری از نرم افزارهای کلاس آنلاین به دلیل استفاده از زیرساخت های ضعیف و سرعت پایین اینترنت کیفیت صدا و تصویر لازم را برای برگزاری کلاس آنلاین ندارند. اکثر کاربران نیز اهمیتی به این موضوع نمی دهند و در مکان های شلوغ و پرسر و صدا اقدام به برگزاری کلاس آنلاین می کنند. این کار باعث می شود افراد حاضر در جلسه متوجه صحبت های مدرس نشوند و در نتیجه کلاس آنلاین دچار افت کیفیت می شود. اختلالات صدا ممکن است به دلیل مشکلات سخت افزاری میکروفون کاربر یا به دلیل قطع شدن اتصال اینترنت رخ دهد. برای بررسی مشکل سخت افزاری کاربر ابتدا باید هدست خود را تغییر دهد. در ادامه به منظور رفع مشکل صدا در کلاس مجازی راهکارهایی را ارائه کرده ایم. 


عناوین آموزشی این مطلب:

رفع مشکل صدا در کلاس مجازی

مشکل صدا در کلاس مجازی با گوشی

از آنجا که اکثر دانشجویان دسترسی به کامپیوتر ندارند با گوشی موبایل خود در کلاس آنلاین شرکت می کنند. و به دلیل اینکه آشنایی لازم با تنظیمات سامانه آموزش مجازی ندارند در صورت بروز مشکل صدا در کلاس مجازی قادر به حل مشکل نیستند. برای رفع مشکل صدا در کلاس مجازی با گوشی ما شما را راهنمایی خواهیم کرد. 

رفع مشکل صدا در کلاس مجازی

نه تنها دانش آموزان در کلاس ها از کیفیت صوتی ضعیف رنج می برند بلکه معلمان نیز دچار این مشکل می شوند. شنوایی پرتال اصلی یادگیری است که حداکثر 75% از وقت دانش آموز به فعالیت های شنیداری اختصاص داده می شود. رفع مشکل صدا در کلاس مجازی و افزایش کیفیت صوتی منجر به کسب رضایت معلم و بهبود نتایج یادگیری دانش آموزان می شود. عوامل مختلفی منجر به اختلال صدا در کلاس های مجازی می شوند. این عوامل بر توانایی شنیدن دانش آموزان تاثیر می گذارد:


چالش های صوتی در کلاس آنلاین 

  • سر و صدای محیط پس زمینه کلاس آنلاین 
  • خرابی تجهیزات سخت افزاری مدرس یا دانشجو نظیر(هدفون و میکروفون)
  • اختلال اینترنت
  • قطعی سرورهای نرم افزار کلاس آنلاین
  • و...

رفع مشکل صدا در کلاس مجازی

برای رفع مشکل صدا در کلاس مجازی روش های زیر پیشنهاد می گردد:
پیش از هر چیزی بهتر است ابتدا یکبار صدای خود را تست کنید و اگر مشکل وجود نداشت میکروفون را فعال نمایید. 

  • تنظیمات صدای سیستم خود را بررسی کنید. 
  • اتصال به اینترنت با حداقل سرعت 256kbps 
  • نصب آخرین نسخه مرورگر کروم
  • اتصال یک هدست با کیفیت 
  • اتصال میکروفون با کیفیت 
  • استفاده از سیستم صوتی یکپارچه
  • اتصال میکروفون ها برای ضبط جلسات به صورت واضح به سیستم های ضبط دیجیتال
  • نصب میکروفون در منطقه مناسب برای پخش واضح صدای معلم و دانش آموزان
  • نصب نرم افزارهای جریان صوتی با کیفیت بالا
  • تماس با پشتیبانی رومیت 

در نظر گرفتن عوامل مختلفی که بر کیفیت صدا در کلاس آنلاین تاثیر می گذارند و همچنین نیازهای دانش آموزان بسیار مهم است. در صورتی که مشکل صدا در کلاس مجازی حل نشد با شماره تلفن 02191090414 تماس بگیرید و از کارشناسان نرم افزار کلاس آنلاین رومیت درخواست کمک نمایید. 

چگونه میکروفون را در نرم افزار کلاس آنلاین رومیت فعال کنیم؟ 

برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

1. ابتدا وارد کلاس شده پس از مشاهده پیغام چنانچه مایل هستید تا از امکانات صوتی استفاده کنید روی یکی از گزینه های میکروفون یا تنها شنونده کلیک کنید. گزینه میکروفون را انتخاب نمایید. 


رفع مشکل صدا در کلاس مجازی

2. به منظور دادن مجوز استفاده از میکروفون در نرم افزار کلاس آنلاین رومیت  روی گزینه Allow در پنجره ظاهر شده کلیک نمایید. 


رفع مشکل صدا در کلاس مجازی

3. سپس پیغامی برای تست صدا به شما نشان داده می شود و از شما خواسته می شود چند کلمه صحبت کنید. پس از شنیدن صدای خود روی بله کلیک کنید.

 
رفع مشکل صدا در کلاس مجازی

اگر صدای خود را نمی شنوید روی خیر کلیک کنید. 

4. پنجره ای برای تنظیمات صدا برای شما باز می گردد. در این پنجره می توانید منبع ورودی میکروفون و منبع خروجی صدا را انتخاب کرده و روی گزینه تلاش مجدد کلیک نمایید. 

5. سپس مجددا چند کلمه صحبت کنید. در صورتی که صدای خود را شنیدید روی بله کلیک کنید. 
نکته: توجه داشته باشید در هنگام تدریس نیز می توانید با انتخاب آیکون میکروفون می توانید صدا را فعال یا غیرفعال نمایید. 

سوالات متداول درباره مشکل صدا در کلاس های مجازی 

  • منبع اصلی مشکلات صدا چیست؟
    معمولا مشکل اصلی صدا مربوط به سخت افزاری (هدفون) است که کاربر در کلاس مجازی استفاده می کند. 
  • آیکون میکروفون در نرم افزار کلاس آنلاین رومیت کجاست؟
    در زمان شروع کلاس در نرم افزار کلاس آنلاین رومیت از شما سوال می کند که آیا میخواهید میکروفون را متصل کنید پس از تایید پیغامی به شما نمایش داده می شود و از شما می خواهد برای تست صدا چند کلمه صحبت کنید. در حین تدریس نیز می توان به آیکون میکروفون در پایین صفحه پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین رومیت دسترسی داشته باشید. 
  • اکو شدن صدا در کلاس آنلاین به چه علتی است؟
    این مشکل ارتباطی به سرور ندارد و زمانی رخ می دهد که میزبان(مدرس) میکروفون چند دانشجو را به صورت همزمان فعال کرده است و میکروفون دانشجویان نیز در حالت فعال قرار دارد. این کار باعث اکو شدن صدا در محیط کلاس آنلاین می شود. در چنین حالتی باید شرکت کنندگانی که میکروفون آنها فعال است، بلندگو یا اسپیکر سیستم خود را قطع کنند و با استفاده از هندزفری یا هدفون مجدد وارد کلاس شوند. بنابراین اگر شما به صورت همزمان هم از طریق اسپیکر و هم از طریق میکروفون صحبت کنید صدای خارج شده از اسپیکر توسط میکروفون دریافت شده و مجددا برای پخش به سرور ارسال شود. با تکرار این فرآیند با مشکل اکو شدن صدا مواجه می شوید. 
  • چگونه مشکل صدا را در کلاس آنلاین رومیت برطرف کنیم؟
    در مرحله اول هدفون یا میکروفون خود را تغییر دهید تا ببینید آیا این مشکل سخت افزاری است. اگر با این کار مشکل حل نشد بررسی کنید حساسیت میکروفون کم نشده باشد. برای این کار باید به تنظیمات صوتی ویندوز خود بروید. 
  • چرا صدا در نرم افزار کلاس آنلاین رومیت کار نمی کند؟
    اگر میکروفون شما روی حالت mute قرار گرفته باشد و یا میکروفون دستگاهی که با آن در کلاس آنلاین شرکت کرده اید مشکل سخت افزاری داشته باشد صدای شما در کلاس پخش نخواهد شد.  
  • چگونه می توانم نویز پس زمینه را در یک کلاس آنلاین کاهش دهم؟
    یک محیط آرام و بی سر و صدا برای برگزاری کلاس آنلاین انتخاب نمایید و از میکروفون های با کیفیت استفاده کنید. علاوه بر این توصیه می شود از هدست های کاهش دهنده نویز استفاده کنید. 
  • چگونه می توان یک کلاس مجازی را بی صدا کرد؟
    برای انجام این کار کافیست روی آیکن میکروفون پایین صفحه کلیک کرده تا حالت بی صدا فعال گردد. 
  • چگونه می توان صدا را در کلاس آنلاین رومیت تست کرد؟
    اگر به عنوان مدرس وارد کلاس می شوید لازم است گزینه میکروفون را در هنگام ورود انتخاب نمایید. پس از انتخاب این گزینه پیغامی به شما نمایش داده می شود و از شما می خواهد برای تست میکروفون چند کلمه صحبت کنید. 
  • مشکل صدا در کلاس مجازی با گوشی چیست؟
    در اکثر مواقع این مشکل مربوط ببه تنظیمات گوشی است و کافیست میکروفون گوشی و مرورگر مورد استفاده خود را تنظیم کنید. 
  • علت قطع و وصل شدن صدا در کلاس آنلاین چیست؟
    قطعی اینترنت یکی از دلایل اصلی قطعی صدا می تواند باشد. 
  • چرا کیفیت صدای مدرس مناسب نیست؟
    دلیل این اتفاق برگشت صدای مدرس به میکروفون لپ تاپ دانشجویان است. برای رفع این مشکل دانشجویان باید میکروفون سیستم خود را قطع کرده و با هدفون یا هدست به کلاس وارد شوند.

 
کلام آخر:

کیفیت صدا و تصویر از عوامل مهم در برگزاری وبینار و کلاس آنلاین با کیفیت است. بنابراین مهم است قبل از شروع کلاس تجهیزات سخت افزاری خود را بررسی کرده و از کیفیت آنها اطمینان حاصل کنید. کیفیت صدای خوب منجر به بهبود توجه دانش آموزان، حواس پرتی کمتر، نتایج آموزشی بهتری برای دانش آموزان و معلمان می شود. بنابراین با توجه به تاثیری که صوت می تواند بر نتایج آموزشی داشته باشد، ضروری است که مدارس و مراکز آموزشی اقدامات لازم را برای اصلاح مشکلات صوتی دانش آموزان در کلاس مجازی انجام دهند. 
 




نظرات