آموزش آنلاین، آینده آموزش جهان محسوب می شود به همین خاطر در سالهای اخیر شیوه آموزش آنلاین در حال افزایش است. دلیل اصلی آن راحتی، هزینه کم و در دسترس بودن سیستم آموزش در مقایسه با آموزش سنتی است. این رشد فقط با شیوع ویروس کرونا باعث شده است که کرکره دانشگاه ها و مدارس در سراسر جهان پایین بیاید. در طول یک سال همه گیری جهانی کرونا باعث تعطیلی مدارس و آموزش از راه دور شد. اما پس از این، آینده آموزش چگونه خواهد بود؟ پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین رومیت در این مطلب به بحث در مورد آینده آموزش می پردازد.
آنچه در این مقاله خواهیم خواند :
آ آموزش آنلاین جای کلاس را می گیرد؟
نیاز روز افزون به ذهن آگاهی و سلامتی در آموزش
مواردی که در آینده آموزش تغییر خواهد کرد
معنای کلاس های سنتی در طول سالها تغییر کرده است، خصوصا با نفوذ فناوری در برخی از بخش های محیط کلاس، از پروژکتور گرفته تا صفحه نمایش هوشمند و هر آنچه در این بین است، فناوری یادگیری کلاس را تغییر داده است. و اکنون یادگیری آنلاین در حال تغییر دادن انتظاراتی است که ما از محیط ها، فرآیندها و تجربیات یادگیری داریم. بسیاری از مزایای ارائه شده توسط کلاس های سنتی اکنون با چند ویژگی اضافی توسط سرویس های آموزش آنلاین ارائه می شود. استقبال مردم از آموزش آنلاین با گذشت زمان افزایش یافته است. ویژگی های آموزش آنلاین نظیر هزینه کم، دسترسی 24 ساعته، انعطاف پذیری و… در این افزایش نقش بسزایی داشته اند. در حالی که سوال این است که کدام پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین بهترین است، همه سایت های برگزاری وبینار و کلاس آنلاین مزایای متمایزی را برای کسانی که ثبت نام می کنند ارائه می دهد.
آموزش آنلاین با اشتیاق توسط شرکتهایی که کارمندان خود را آموزش می دهند، متخصصانی که به دنبال مهارت در کار خود هستند و همچنین پیشکسوتان شغلی که قصد ورود به صنعت دیگری را دارند، پذیرفته می شود. تحقیقات نشان داده 75 درصد از متخصصان ترجیح می دهند با استفاده از فیلم های آموزش آنلاین یاد بگیرند. به طور مشابه 68 درصد از متخصصان به پلتفرم آموزش آنلاین مورد علاقه خود اعتماد دارند. برای کارمندان یادگیری آنلاین برای پیشرفت در حرفه خود حیاتی است. آموزش انلاین فرصتی برای دستیابی به این اهداف و در عین حال متعادل کردن شغل و برنامه آنها فراهم میکند. زبان آموزان آنلاین می توانند مهارت های خود را با سرعت توسعه دهند. به این ترتیب آنها ضمن انجام مسئولیت های خود در شرکت، دانش کسب می کنند. یک نظرسنجی نشان می دهد که 75 درصد از مربیان بر این باورند محتوای دیجیتالی تا سال 2026 جای کتاب های درسی را خواهد گرفت و فناوری های قابل توجه دیگری نیز در راه است. واقعیت مجازی یکی از فناوری های خارق العاده ایست که معلمان در کلاس به کار می گیرند. مربیان همچنین در حال آزمایش گیمیفیکیشن هستند. یک منبع آموزشی که یادگیری را به یک بازی ویدیویی تبدیل می کند. این ابزار زبان آموزان را به چالش می کشد تا کار را برای رسیدن به سطح جدید به چالش بکشند. در مناطق دیگر توسعه دهندگان نرم افزاری آموزشی ایجاد کرده اند که مطالب خواندنی را بر اساس سطح درک دانش آموزان ارائه می دهد.
آموزش آنلاین در حال رشد است.
در حقیقت روند رو به رشد دسترسی آنلاین به محتوای آموزشی و منابع یادگیری وجود دارد. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، فرصت های فراگیری آنلاین در دسترس وجود دارد. بخشی از جذابیت کلاس های آنلاین راحت بودن آنهاست. دانش آموزان می توانند 24 ساعت شبانه روز، هفت روز هفته در خانه یاد بگیرند.
آنچه در انتظار نسل بعدی فراگیران آموزش است.
در حال حاضر آزمون دیجیتالی به عنوان یک منبع توانمند در حال ظهور است که به مربیان اجازه می دهد عملکرد دانش آموز را ردیابی کرده و بهبود یادگیری را با گذشت زمان اندازه گیری کند. علاوه بر این موسسات می توانند از هوش مصنوعی برای ایجاد راه حل های یادگیری دانشجویی سفارشی بر اساس نتایج آزمون استفاده کنند. تدریس خصوصی مفهوم جدید دیگری است که در آموزش و پرورش ظاهر می شود. این رویه نوپا که تدریس خصوصی نیز نامیده می شود، در ابتدای راه است. آگاهی و کمک رفتاری برای اطمینان از موفقیت دانش آموزان بسیار مهم خواهد بود. نوآوری های فناوری همچنین نوید می دهد که به مربیان کمک می کند تا نتایج یادگیری دانش آموزان مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشند. فناوری برای بهبود نتایج یادگیری و اطمینان از اینکه همه می توانند آموزش با کیفیت داشته باشند تقاضای زیادی دارد.
نیاز روز افزون به ذهن آگاهی و سلامتی در آموزش
نیاز زیادی به تمرکز حواس در کلاس های درس وجود دارد. استفاده از فناوری برای ایجاد تعادل بین خلاقیت و تفکر می تواند به مربیان و دانشجویان کمک کند تا سلامت، تمرکز و بهره وری کلی خود را بهبود بخشند. این امر از پشتیبانی اجتماعی، عاطفی و ذهنی لازم دانش آموزان برخوردار است. آموزش بهزیستی و فرصت های یادگیری مدیتیشن، یوگا و تکنیک های تمرکز ارزش فوق العاده ای به نسل های جدید می بخشد. ایجاد روابط سالم با دانش اموزان بخش مهمی از نقش مربیان است. معلمان مسئولیت ارائه راهنمایی و اطمینان از اینکه دانش آموزان مکان امنی برای یادگیری دارند را بر عهده می گیرند. معلمان با ارائه توجه هدفمند و بدون قضاوت با همدلی صادقانه ذهن آگاهی را تمرین می کنند. برای بسیاری از مربیان توانایی تمرین ذهن آگاهی با دانش آموزان باید از مراقبت از خود شروع شود. آموزش ذهن آگاهی به مربیان کمک می کند درک روشنی از انتخاب، تاثیرات و زبان دانش اموزان داشته و همچنین مراقبت از خود را آموزش دهند. با استفاده از این آموزش، مربیان برای پرورش یک محیط یادگیری ایمن و حمایتی برای دانش آموز مجهزتر هستند.
نیاز زیادی به تمرکز حواس در کلاس های درس وجود دارد. استفاده از فناوری برای ایجاد تعادل بین خلاقیت و تفکر می تواند به مربیان و دانشجویان کمک کند تا سلامت، تمرکز و بهره وری کلی خود را بهبود بخشند. این امر از پشتیبانی اجتماعی، عاطفی و ذهنی لازم دانش آموزان برخوردار است. آموزش بهزیستی و فرصت های یادگیری مدیتیشن، یوگا و تکنیک های تمرکز ارزش فوق العاده ای به نسل های جدید می بخشد. ایجاد روابط سالم با دانش اموزان بخش مهمی از نقش مربیان است. معلمان مسئولیت ارائه راهنمایی و اطمینان از اینکه دانش آموزان مکان امنی برای یادگیری دارند را بر عهده می گیرند. معلمان با ارائه توجه هدفمند و بدون قضاوت با همدلی صادقانه ذهن آگاهی را تمرین می کنند. برای بسیاری از مربیان توانایی تمرین ذهن آگاهی با دانش آموزان باید از مراقبت از خود شروع شود. آموزش ذهن آگاهی به مربیان کمک می کند درک روشنی از انتخاب، تاثیرات و زبان دانش اموزان داشته و همچنین مراقبت از خود را آموزش دهند. با استفاده از این آموزش، مربیان برای پرورش یک محیط یادگیری ایمن و حمایتی برای دانش آموز مجهزتر هستند.
از آنجایی که فناوری به سرعت دنیای اطراف ما را تغییر می دهد، بسیاری از مردم نگرانند که در آینده آموزش، فناوری جایگزین هوش انسان شود. برخی از مربیان نگران هستند که دیگر در آینده نزدیک دانش آموز دیگری برای آموزش دیدن در کلاس درس وجود نخواهد داشت. مسئله این است که آموزش هرگز از بین نخواهد رفت. فقط اشکال مختلفی به خود می گیرد. سایت برگزاری وبینار رومیت در ادامه 9 مورد که آینده آموزش را طی 20 سال آینده شکل می دهد برای شما لیست می کند.
زمان و مکان متنوع
دانش آموزان فرصت های بیشتری برای یادگیری در زمان های مختلف در مکان های مختلف خواهند داشت. ابزارهای آموزش آنلاین فرصت یادگیری از راه دور را تسهیل می کند. کلاس های درس فیزیکی که محدود به یک مکان ثابت و خسته کننده بودند تبدیل به کلاس های جذاب شده که از هر موقعیت مکانی قابل یادگیری هستند.
یادگیری شخصی
دانش آموزان می توانند توانایی یادگیری خود را متناسب با شیوه یادگیری آنلاین هماهنگ کنند. در این روش دانش آموزان فرصت تمرین و یادگیری بیشتری خواهند داشت. در طی فرآیند آموزش، یادگیری شخصی آنها نیز تقویت می شود. این ویژگی باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود. علاوه بر این معلمان می توانند به وضوح ببینند کدام دانش آموزان در کدام زمینه نیاز به کمک دارد.
انتخاب آزادانه
اگر چه هر موضوعی که تدریس می شود همگی یک هدف مشترک را دنبال می کنند، اما شیوه یادگیری آن می تواند در هر دانش آموز متفاوت باشد. به طور مشابه با تجربه یادگیری شخصی، دانش آموزان قادر خواهند بود فرآیند یادگیری خود را با ابزارهایی که احساس می کنند برای آنها ضروری است انتخاب کنند. دانش آموزان با ابزارهای مختلف، برنامه ها و تکنیک های متفاوت بر اساس ترجیح خود یاد می گیرند.
پروژه محور
همانطور که مشاغل با اقتصاد مستقل آینده سازگار می شوند، دانشجویان امروز با یادگیری و کار مبتنی بر پروژه سازگار می شوند. این بدین معناست که آنها باید یاد بگیرند که چگونه مهارت های خود را در کوتاه مدت در موقعیت های مختلف بکار بگیرند. دانش آموزان باید در دوره دبیرستان با یادگیری مبتنی بر پروژه آشنا شوند. دوره دبیرستان زمانی است که مهارت های مدیریت سازمانی، همکاری و مدیریت زمان به عنوان مهارت های ضروری که در مسیر آینده شغلی لازم هستند آموزش داده خواهد شد.
تجربه میدانی
از آنجا که فناوری می تواند بهره وری بیشتر را در حوزه های خاص تسهیل کند، برنامه های درسی مجالی را برای مهارت هایی فراهم می کند که صرفا به دانش بشر و تعامل رو در رو نیاز دارند. بنابراین به کسب تجربه میدانی در دوره ها تاکید خواهد شد. مدارس فرصت های بیشتری را برای دانش آموزان در راستای به دست آوردن مهارت های واقعی که نمایانگر مشاغل آنهاست فراهم می کند. این بدان معنی است که برنامه های درسی فضای بیشتری را برای دانشجویان جهت انجام کارآموزی و پروژه های همکاری ایجاد می کند.
تفسیر اطلاعات
اگرچه ریاضیات به عنوان یکی از سه دانش اصلی در نظر گرفته می شود، اما بدون تردید قسمت دستی این سواد در آینده نزدیک بی اهمیت خواهد شد. کامپیوترها به زودی تجزیه و تحلیل داده ها را به دست می گیرند و روند آینده را پیش بینی می کنند. بنابراین تفسیر انسانی این داده ها به بخش مهمی از برنامه های درسی آینده تبدیل خواهد شد.
امتحانات کاملا تغییر خواهد کرد.
از آنجا که سیستم عامل های درسی توانایی های دانش آموزان را در هر مرحله ارزیابی می کنند، اندازه گیری شایستگی های آنها از طریق پرسش و پاسخ ممکن است کافی نباشد. طبق استدلال های انجام شده مشخص شده بسیاری از دانش آموزان فقط برای روز امتحان مطالب را حفظ کرده و در روز بعد به طور کلی آن را فراموش می کنند. مربیان نگران هستند که آنچه دانش آموزان باید بتوانند هنگام ورود به اولین شغل خود انجام دهند در امتحانات به درستی سنجیده نشود. از آنجا که دانش واقعی دانش آموز در طول فرآیند یادگیری وی قابل اندازه گیری است استفاده از دانش وی هنگامی که در پروژه هایی در این زمینه کار می کنند، به بهترین وجه آزمایش می شود.
مالکیت دانشجویی
دانش آموزان بیشتر و بیشتر درگیر تشکیل برنامه های درسی خود می شوند. حفظ یک برنامه درسی مدرن، به روز و مفید فقط زمانی مفید است که متخصصان و همچنین جوانان درگیر آن شوند و در تدوین آن مشارکت داشته باشند.
مربیگری اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
در طی 20 سال، دانش آموزان استقلال زیادی در روند یادگیری خود خواهند داشت، به طوری که راهنمایی برای موفقیت دانش آموز اساسی می شود. تدریس و یادگیری برنامه درسی در حال حاضر فراتر از کلاس است و ادامه خواهد داشت و با تغییر آموزش متناسب با نیازهای آینده، نقش یک معلم نیز این است که با این تغییرات سازگار شده و رشد کند. این مسئولیت هر معلم است که دانش آموزان را قادر به خطرپذیری، ابتکار عمل و استفاده از هر فرصتی در این راه کند. بنابراین معلمان آینده باید آمادگی لازم را برای این تغییر داشته باشند و به جمع اوری داده ها، تحلیل، برنامه ریزی و… بپردازند. اگرچه آینده آموزش دور به نظر می رسد، اما معلم و موسسه آموزشی برای عملکرد تحصیلی حیاتی هستند.
آینده آموزش دستخوش تغییراتی است که می تواند زندگی نسل آینده را به طور کامل تحت تاثیر خود قرار دهد. در کنار تصورات در حال تغییر ما درباره آنچه که یک کلاس تشکیل می دهد، ایده های ما در مورد نحوه ارائه آموزش نیز باید تغییر شکل داده شود. یک مدل آموزش که متناسب همه افراد باشد یک روش قدیمی است که دیگر جایی در دستور کار آموزش آینده ندارد. در گذشته همه کودکان بدون توجه به توانایی و مهارت، کار مشابهی انجام می دادند. اکنون می دانیم که این امر منجر به از بین رفتن روابط، رفتار نامناسب و نتایج ضعیف می شود. در نتیجه معلمان برنامه های یادگیری فردی برای دانش اموزان در نظر خواهند گرفت که به هر دانش آموز امکان می دهد با سرعتی متناسب با توانایی های خود بیاموزند و با محتوایی که بیشترین سود را برای آنها دارد درگیر شوند. برای به حداکثر رساندن پتانسیل پیشرفت فردی، برخی از عناصر یادگیری به رهبری معلمان باقی می مانند که در صورت ترکیب با رسانه های دیجیتال آنلاین، شیوه های سنتی آموزش را تقویت می کنند.
همانطور که در این مطلب از بلاگ رومیت مشاهده کردید به این موضوع پرداختیم که آینده آموزش چگونه خواهد بود؟ بدون شک تمام شیوه های آموزش همچنان ارزشمند و ضروری هستند. دانش آموزان و معلمان باید به سازگاری خود با فناوری ادامه دهند و همچنان انگیزه خود را برای رشد حفظ کنند. وقتی سوار موج عصر دیجیتال می شویم، اتصال به یک گستره جهانی آسان تر می شود. با کلیک یک دکمه یا یک دستور ساده، دنیایی از اطلاعات در دسترس شماست و با پیشرفت تکنولوژی، دانش آموزان باید یادگیری خود را با آن رشد دهند. در امر یادگیری، فناوری یک ضرورت است که باید در آینده گنجانده شود تا اطمینان حاصل شود دانش اموزان به مهارت های کنار آمدن در دنیای وابسته به فناوری مجهز هستند. آموزش در آینده باید نشان دهند که چگونه می توان از فناوری به نفع دانش اموزان استفاده کرد. فناوری می تواند شیوه آموزش را برای همیشه تغییر دهد و ما باید از آن استقبال کنیم و آن را به نفع خود دستکاری کنیم.