۸ گام برنامه ریزی برای وبینار

برنامه ریزی برای وبینار آنلاین

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

این مقاله درباره برنامه ریزی برای وبینار مارکتینگ نوشته شده است و مخاطب ما افرادی هستند که قصد دارند با استفاده از برگزاری وبینار، فروششان را افزایش بدهند. در نگاه اول به نظر می‌رسد وبینار مارکتینگ فقط برای کسب و کارهایی که در حوزه تدریس فعالیت دارند، مناسب است. اما افرادی در حوزه‌های دیگر هم می‌توانند از این متد برای بازاریابی و افزایش تعداد مشتریان استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین معیارها برای موفقیت در این روش بازاریابی، برنامه ریزی برای وبینار آنلاین است. در این مقاله آنچه باید در این باره بدانید را توضیح می‌دهیم.

چرا به برنامه ریزی برای وبینار نیاز دارید؟

با استفاده از وبینار می‌توانید به صورت مستقیم با تعداد زیادی از اعضای بازار هدف خود ارتباط برقرار کنید؛ احتمالا می‌توانید حدس بزنید که این ارتباط، تا چه اندازه اعتماد مخاطبان را جلب می‌کند. اعتمادسازی در تبدیل مشتری احتمالی به خریدار نقش مهمی دارد.

مهم‌ترین دلایل اهمیت برنامه ریزی برای وبینار عبارت است از:

  • پیش بینی تمام عوامل و جلوگیری از بروز اتفاقات غیرمنتظره در وبینار
  • داشتن زمان کافی برای تسلط کامل بر موضوع ارائه
  • جای دادن تکنیک‌های بازاریابی در محتوای وبینار
  • زمان کافی برای دعوت کاربران به وبینار
  • انتخاب موضوع وبینار و بررسی موضوعات برای وبینارهای بعدی

گام‌های برنامه ریزی برای وبینار

برنامه ریزی برای وبینار به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول برنامه ریزی برای وبیناری است که در آینده‌ای نزدیک آن را برگزار می‌کنید و بخش دوم هم برنامه ریزی برای سلسله وبینارهایی است که برگزار خواهید کرد. در ادامه مراحل مختلف برنامه ریزی برای برگزاری وبینار آنلاین را توضیح می‌دهیم.

۱. برای برگزاری وبینار استراتژی بچینید

در این مرحله به دو استراتژی نیاز دارید؛ اولی یک استراتژی کلی برای بخش وبینار مارکتینگ کسب و کار شماست و دومی هم استراتژی است که برای وبینار کنونی می‌چینید. هر استراتژی به مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، نیاز دارد.

چیدن استراتژی برای وبینار
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • آیا مخاطبان شما با چگونگی شرکت در وبینار آشنا هستند؟
  • بهترین موقع برای برگزاری وبینار چه زمانی است؟
  • درباره چه موضوع‌ یا موضوع‌هایی باید صحبت کنید؟
  • در طول وبینار چطور باید محصولات یا خدماتتان را به کاربران معرفی کنید؟ بهترین روش بازاریابی در طول سمینار آنلاین چیست؟
  • فاصله بین هر دو وبینار باید چقدر باشد؟
  • هرکدام از وبینارها در چه پلتفرمی برگزار می‌شود؟
  • وبینار رایگان خواهد بود یا شرکت‌کنندگان باید هزینه‌ای بپردازند؟

در استراتژی‌های سمینار آنلاین، باید نقشه راه کلی برای رسیدن به هدفی که از برگزاری وبینار دارید را مشخص کنید.

۲. بودجه بندی کنید

در برنامه وبینار باید هزینه‌های مورد نیاز را برآورد کنید. این هزینه‌ها برای خرید پلتفرم برگزاری وبینار، خرید تجهیزات، فراهم کردن فضا و استخدام تیم پشتیبانی صرف می‌شود. در سرویس برگزاری وبینار رومیت می‌توانید اطلاعات مورد نیاز درباره هزینه‌ها و امکانات برگزاری را به دست آورید. بعضی از برگزارکنندگان با دریافت هزینه از شرکت‌کنندگان، هزینه مورد نیاز برای وبینار را تأمین می‌کنند. این افراد معمولا کسانی هستند که وبینارهای زیادی برگزار کرده‌اند و شناخته شده هستند. آن‌ها موضوعی جذاب برای سمینارهای جدیدشان در نظر می‌گیرند و کاربران برای پرداخت هزینه متقاعد می‌شوند.

بعضی از افراد هم وبینارهایشان را به صورت رایگان برگزار می‌کنند تا افراد بیشتری توانایی شرکت در آن را داشته باشند. جالب است بدانید گروه سومی هم وجود دارند که هزینه ناچیزی برای شرکت در وبینار دریافت می‌کنند تا کاربران به شرکت در کلاس متعهد باشند. اگر تعداد افرادی که در وبینار ثبت نام کرده‌اند زیاد باشد، با همین مبلغ ناچیز هم بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای برگزاری جبران می‌شود.

۳. تیم برگزاری وبینار را بچینید

کیفیت وبیناری که همه کارهای آن را خودتان انجام می‌دهید با وبیناری که از افراد متخصص برای برگزاری آن کمک می‌گیرید، تفاوت دارد و مخاطب هم متوجه این تفاوت می‌شود. به عنوان مثال وقتی تیم پشتیبانی داشته باشید، به جای استفاده از سه پایه یا مونوپاد برای نگه داشتن دوربین، یک فیلمبردار متخصص خواهید داشت که از بهترین زوایا از شما فیلمبرداری می‌کند.

در برنامه ریزی برای وبینار مشخص کنید که به چه افرادی با چه تخصص‌هایی نیاز دارید. سپس برای استخدام این افراد و جمع کردن تیم پشتیبانی اقدام کنید.

۴. محتوای وبینار را آماده کنید

در این مرحله فرض را بر این می‌گذاریم که شما در گام اول (تعیین استراتژی) موضوع وبینار را پیدا کرده‌اید و اکنون باید محتوای مناسب را برای آن تولید کنید. پیش از هرچیز، سرفصل‌هایی که قرار است درباره آن‌ها صحبت شود را مشخص کنید و برای هرکدام از آن‌ها زمان مناسبی در نظر بگیرید. زمان‌بندی در برنامه ریزی برای وبینار اهمیت بسیاری دارد. به یاد داشته باشید که مخاطبان شما برای قبل و بعد از سمینار آنلاین برنامه دارند. پس باید به برنامه‌ریزی آن‌ها احترام بگذارید، در ساعت تعیین شده شروع کنید و صحبت‌هایتان را رأس ساعتی که اعلام کرده‌اید، به پایان برسانید.

برنامه ریزی برای وبینار و محتوای آن

 اگر قرار است وبینار مشترک برگزار کنید، از قبل با مهمان‌ها هماهنگ شوید. به آن‌ها بگویید چقدر برای صحبت کردن زمان دارند و چه سوالاتی قرار است از آن‌ها بپرسید. حتی اگر قرار است کاربران به صورت زنده از مهمانان سوال بپرسند، آن‌ها را در جریان بگذارید.

۵. پلتفرم برگزاری وبینار را انتخاب کنید

انتخاب پلتفرم برگزاری وبینار اهمیت بسیاری دارد، زیرا کیفیت ارائه شما را مشخص می‌کند. هرچقدر هم که برای تجهیزات هزینه کرده باشید یا فایل‌های باکیفیتی برای ارائه آماده کرده باشید، اگر پلتفرم مناسبی انتخاب نکنید، مخاطبان آموزش‌ها را کیفیت بالا دریافت نمی‌کنند.

محدودیت‌ها و سرعت پایین اینترنت یکی از علت‌هایی است که انتخاب پلتفرم را به یکی از مهم‌ترین گام‌های برنامه ریزی برای وبینار تبدیل کرده است. سرعت، کیفیت دوربین، امکانات پلتفرم و تعداد افراد مجاز برای ورود به فضای کلاس آنلاین از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر بگیرید.

رومیت یک پلتفرم ارائه دهنده سرویس برگزاری وبینار و کلاس آنلاین است. ما بعد از بررسی تخصصی تمام پلتفرم‌های برگزاری وبینار تصمیم گرفتیم دو نرم افزار بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت را به کاربرانمان ارائه بدهیم. این سرویس‌ها هم کیفیت بالایی دارند و هم هزینه‌ برگزاری کلاس و وبینار در آن‌ها مناسب است.

بنر وبینار آنلاین رومیت

۶. تجهیزات و فضای برگزاری وبینار را آماده کنید

همانطور که گفتیم وبینار باکیفیت تفاوت زیادی با یک ارائه معمولی دارد. پیش از هر چیز باید فضایی مناسب با سر و صدای کم برای ارائه پیدا کنید. اگر در محیطی هستید که اطرافتان صدا زیاد است، میکروفنی را انتخاب کنید که نویزها و صداهای اضافه اطراف را فیلتر می‌کند. بعد از آن، نور فضا را بررسی کنید. اگر نور کم است، از تجهیزات نورپردازی استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز به جای دوربین گوشی از دوربین‌های حرفه‌ای برای ارائه استفاده کنید.

۷. برای وبینارتان بازاریابی کنید

اینکه بازاریابی برای وبینار را در کدام مرحله انجام می‌دهید، به خودتان بستگی دارد. به عنوان مثال وقتی یک ارائه دهنده می‌داند همه تجهیزات را در اختیار دارد و تیمش آماده است، می‌تواند دعوت به وبینار و بازاریابی را از همان مراحل ابتدایی آغاز کند. اما کسی که باید پیش از برگزاری وبینار، مقدمات کار را آماده کند، نمی‌تواند از مراحل ابتدای برنامه ریزی برای وبینار به فکر دعوت باشد.

بازاریابی و دعوت افراد به وبینار

بازاریابی برای وبینار روش‌های مختلفی دارد که در مقالات آینده رومیت آن را بررسی می‌کنیم. بازاریابی از طریق آشنایان، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات بهترین روش‌هایی است که برای این کار وجود دارد.

۸. برای ارائه نهایی آماده شوید

این آخرین مرحله از برنامه ریزی برای وبینار آنلاین است و شامل چند زیر مرحله می‌شود:

  • وبینار تست برگزار کنید و مطمئن شوید همه چیز خوب کار می‌کند، از تجهیزات گرفته تا پلتفرمی که برای ارائه انتخاب کرده‌اید.
  • به کاربران آموزش دهید برای ورود به وبینار روی چه لینکی کلیک کنند و چطور وارد محیط کلاس شوند.
  • مطمئن شوید همه ارائه‌دهندگان به وبینار دسترسی دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • به شرکت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان پیام بدهید و زمان برگزاری وبینار را یادآوری کنید. همچنین قوانین و مقررات مربوط به شرکت در وبینار را برای آن‌ها توضیح بدهید.

کلام آخر

وبینار مارکتینگ یک روش منحصر به فرد بازاریابی است که برای بعضی از کسب و کارها کاربرد دارد. برنامه ریزی برای وبینارهای منظم، جذاب و کاربردی هم برای اعضای بازار هدف ارزش افزوده ایجاد می‌کند و هم برای شما سودآور است، زیرا مخاطبان با شیوه کار شما آشنا می‌شوند، به شما اعتماد می‌کنند و احتمال خردیشان بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزاری وبینار، جلسات و آموزش های آنلاین موردی به کمک سرویس روزانه رومیت