بهترین موضوع برای وبینار آنلاین چیست؟ + ۶ پیشنهاد برای انتخاب موضوع

بهترین موضوع برای وبینار

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

وبینار موفق دو راز ساده دارد؛ موضوع وبینار چیست و چگونه ارائه می‌شود. در این مقاله قرار است راز اول را بررسی کنیم. چطور باید بهترین موضوع برای وبینار را انتخاب کنید؟ موضوعی که می‌خواهید باید به گونه‌ای باشد که کاربران با دیدن آن در بنر وبینار، برای ثبت نام ترغیب شوند. در این مقاله چند موضوع برای وبینار آنلاین پیشنهاد می‌دهیم و درباره اینکه شما چطور می‌توانید بهترین موضوع را برای کنفرانس آنلاین خود انتخاب کنید نیز صحبت می‌کنیم. با رومیت همراه باشید.

قبل از اینکه مقاله را ادامه بدهید، کاغذ و قلم بیاورید یا دفتر یادداشت موبایلتان را باز کنید، زیرا در طول مقاله احتمالا ایده‌های مختلفی درباره موضوع برگزاری وبینار به ذهنان می‌رسد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نرم افزار آزمون آنلاین رومیت

چرا انتخاب بهترین موضوع برای وبینار اهمیت دارد؟

چرا نباید وقتی موضوعی به ذهنتان می‌رسد، بلافاصله وبینار برگزار کنید؟ آیا انتخاب موضوع برای وبینار آنلاین باید با تحلیل و استراتژی انجام شود؟

شما باید به کاربران دلیلی برای شرکت در وبینار بدهید. اولین دلیلی که کاربر را برای شرکت در وبینار ترغیب می‌کند این است که موضوع ارائه برایش کاربردی یا جذاب باشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند در وبینار فقط باید مبحثی را آموزش داد، اما گاهی اوقات توضیح درباره یک محصول هم می‌تواند موضوع خوبی برای ارائه آنلاین باشد.

موضوع اولین چیزی است که کاربر با توجه به آن تصمیم می‌گیرد در وبیناری شرکت کند یا نه و در اولویت‌های بعدی مسائلی مثل مدرس یا تاریخ برگزاری ارائه را بررسی می‌کند.

انتخاب بهترین موضوع برای وبینار برای برنامه‌ریزی خودتان هم اهمیت بسیاری دارد. اگر قرار است در طول کارتان فقط یک بار وبینار برگزار کنید، انتخاب موضوع شاید چندان سخت نباشد. اما برای تأثیر بیشتر روی مخاطبان، باید به صورت منظم وبینار برگزار کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید. در این صورت به موضوعات مختلفی نیاز خواهید داشت و اگر استراتژی مناسبی نداشته باشید، احتمالا بعد از مدتی دیگر نمی‌دانید در کنفرانس‌هایتان راجع به چه صحبت کنید.

بعضی از افراد اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند. آن‌ها یک مبحث را به عنوان بهترین موضوع ببرای وبینار انتخاب می‌کنند و چند بار ارائه می‌دهند. البته منظور ما زمانی نیست که ظرفیت وبینارهایتان تکمیل می‌شود و آن را در چند سانس برگزار می‌کند؛ منظور زمانی است که یک وبینار را در بازه زمانی طولانی مدت چند بار ارائه بدهید و هیچ تغییری در آن ایجاد نکنید.

نرم افزار برگزاری وبینار بیگ بلو باتن

بهترین موضوع برای وبینار چیست؟

هیچکس جز شما نمی‌تواند بهترین موضوع برای وبینارتان را تشخیص بدهد. اما ممکن است آنقدر ایده‌های مختلفی در ذهنتان باشد که ندانید کدام یک از آن‌ها را باید انتخاب کنید. در ادامه به موضوعاتی که همیشه برای کاربران جذاب هستند، اشاره می‌‌کنیم.

این موضوع‌ها عمومی هستند و برای تمام حوزه‌ها مناسبند. فقط کافی است آن‌ها را با توجه به حوزه کاری خودتان و نیازی که مخاطبان دارند، شخصی‌سازی کنید.

۱. مشکلات جامعه هدف

جامعه هدف هر کسب و کاری، نیازها و چالش‌هایی دارد که باید برطرف شوند. در برخی موارد مشتریان شما می‌دانند چه نیازهایی دارند و برای برطرف کردن این نیازها نزد شما می‌آیند، اما گاهی اوقات هم شما باید به آن‌ها نشان بدهید که به محصولات و خدماتتان نیاز دارند.

پاسخ به سوالات و مشکلات مشتریان احتمالی

در وبینار توضیح بدهید که چطور می‌توانید نیاز کاربران را برطرف کنید. بیایید با یک مثال این مسئله را بهتر توضیح بدهیم. نیاز اصلی کاربران رومیت، برگزاری کلاس آنلاین است. بسیاری از افراد هنوز نمی‌توانند کلاس‌های آنلاین را به اندازه کلاس‌های حضوری باکیفیت برگزار کنند. بنابراین ما در رومیت می‌توانیم «نکات تدریس آنلاین» را به عنوان بهترین موضوع برای وبینار انتخاب کنیم.

البته دقت داشته باشید که انتخاب «نکات تدریس آنلاین» برای عنوان مناسب نیست و کاربران را جذب نمی‌‌کند. بهتر است عبارت «آموزش روش تدریس آنلاین برای معلمان مقطع ابتدایی» را برای عنوان کنفرانس آنلاین انتخاب کنیم تا مدرسان مقطع ابتدایی متوجه شوند این وبینار به صورت تخصصی برای آن‌ها ارائه شده است. در مراحل بعد می‌توانیم نکات تدریس برای مقاطع دیگر را هم به عنوان موضوع وبینار انتخاب کنیم.

۲. ترندهای حوزه کسب و کار شما

بعضی از موضوع‌ها همیشه ترند هستند و بعضی دیگر در بازه زمانی خاصی ترند می‌شوند. به عنوان مثال در زمان نگارش این مقاله، «هوش مصنوعی و کاربردهای آن در کسب و کارهای مختلف» موضوع ترندی است که در حوزه تکنولوژی وجود دارد. ابزار Cahtgpt هم یکی از ابزارهای ترند در حوزه هوش مصنوعی است. بنابراین بسیاری از متخصصان حوزه تکنولوژی، وبینارهایی با موضوع هوش مصنوعی و کار با Cahtgpt برگزار کرده‌اند و بازدید خوبی گرفته‌اند.

بیایید درباره موضوع‌هایی که همیشه ترند هستند هم مثال بزنیم. «روش‌های کسب درآمد از ….» جزو موضوع‌های همیشه جذاب برای مخاطبان هستند. فقط کافی است به جای نقطه چین، یکی از مبحث‌های تخصص خود را قرار بدهید و به مخاطبان آموزش بدهید که چطور می‌توانند با یادگیری آن درآمد داشته باشند.

۳. مصاحبه با افراد مشهور

تصور کنید یک فرد ناشناس که یک وب سایت ورزشی را مدیریت می‌کند،‌ برای افزایش بازدید و معرفی برند به مخاطبان وبینار برگزار کند. برای این کنفرانس آنلاین دو حالت در نظر می‌گیریم. در حالت اول، فرد درباره «جذاب‌ترین بازی‌های فوتبال سال ۲۰۲۲» وبینار برگزار می‌کند. این موضوع جذابی است و احتمالا تعدادی از طرفداران فوتبال در آن شرکت می‌کنند.

در حالت دوم، برگزار کننده وبینار از کسی مثل عادل فردوسی‌پور برای شرکت در وبیناری با همان موضوع دعوت می‌کند و در طول ویدیو، نظر آقای فردوسی‌پور را هم درباره بازی‌ها می‌پرسد. احتمالا در حالت دوم بازدید وبینار چند برابر خواهد بود و حتی شاید به یک وبینار ترند در حوزه فوتبال تبدیل شود.

۴. آموزش‌های تخصصی (بهترین موضوع برای وبینارهای مدرسان)

انتخاب موضوع برای آموزش‌های تخصصی، نیازی به توضیح زیادی ندارد. زیرا همانطور که گفتیم، بسیاری از افراد تصور می‌کنند فقط برای آموزش دادن یک موضوع می‌توانند وبینار برگزار کنند. با انتخاب این دسته از موضوعات برای وبینار، به مخاطبان ثابت می‌کنید که در کارتان مهارت دارید. اگر شغلتان تدریس در یک موضوع خاص است، استفاده از آموزش‌های تخصصی، بهترین موضوع برای وبینار شماست.

۵. پاسخ به سوال «چطور؟»

بسیاری از کاربران فقط برای پاسخ به سوالاتی که با «چطور» شروع می‌شوند، در وب جستجو می‌کنند. سوالات ساده را می‌توانید در وب سایتتان پاسخ بدهید. به عنوان مثال «چطور با بیگ بلو باتن کار کنیم؟» سوال کلیدی اما ساده‌ای است که ما در سایت رومیت آن را به صورت تصویری و گام به گام آموزش داده‌ایم؛ برای درک بهتر این مثال، صفحه «راهنمای پنل کاربری رومیت» را بررسی کنید. در این صفحه روش کار با پنل برای مدیر، مدرس و کاربران عادی سایت آموزش داده شده است.

وبینار درباره اینکه چطور کاری را انجام بدهیم

«چطور در وبینار خوب صحبت کنیم؟»؛ این مسئله هم یکی از سوالاتی است که برای کاربران رومیت مطرح می‌شود. امکان پاسخ به این سوال در مقاله هم وجود دارد، اما اگر با وبینار به آن پاسخ بدهیم، می‌توانیم جزئیات بیشتری مطرح کنیم و به صورت عملی به ارائه‌دهندگان آموزش بدهیم که چطور باید در وبینار صحبت کنند.

اگر قصد دارید از سوالات «چطور» به عنوان بهترین موضوع برای وبینار استفاده کنید، ابتدا سوالاتی که مخاطبان هدفتان جستجو می‌کنند را بیابید. سپس بررسی کنید که پاسخ کدام یک از آن‌ها می‌تواند موضوع جذابی برای برگزاری وبینار باشد.

۶. معرفی محصولات جذاب و کاربرد آن

بسیاری از منابعی که درباره وبینار مارکتینگ آموزش می‌دهند، می‌گویند وبینارها را با موضوع محصولات برگزار کنید. اما همه محصولات را نمی‌توان در کنفرانس آنلاین معرفی کرد. به عنوان مثال، برگزاری وبینار برای معرفی یک پاوربانک جذاب نیست. شما می‌توانید ویژگی‌های این محصول را در یک متن بنویسید یا در ویدیویی یک دقیقه‌ای توضیح بدهید. اما برندی را تصور کنید که محصول آن ربات انسان‌نماست؛ معرفی و توضیح درباره چنین محصولی در یک وبینار، احتمالا بازدید زیادی می‌گیرد و مخاطبان بسیاری را جذب خواهد کرد.

البته با ایده‌های خلاقانه می‌‌توانید محصولات معمولی را هم در وبینارها معرفی کنید. به عنوان مثال کسب و کاری که قصد معرفی کردن پاوربانک را دارد، می‌تواند وبیناری درباره آنباکس کردن یک گوشی پرچمدار برگزار کند و در آن توضیح بدهد که پاور بانک مورد نظر، بهترین انتخاب برای گوشی پرچمدار محسوب می‌شود. زیرا نیاز باتری آن را تأمین می‌کند و دوام بالایی دارد.

موضوع‌های پیشنهادی برای کسب و کارهای حوزه‌های مختلف

هرکدام از موارد بالا برای دسته‌ای از کسب و کارها مناسب هستند. به عنوان مثال مدرسی که محصولش دوره آنلاین است، نمی‌تواند معرفی محصول را به عنوان بهترین موضوع برای وبینار انتخاب کند، اما با ارائه آموزش تخصصی می‌تواند به خوبی دوره‌اش را به مخاطبان معرفی کند.

بعضی از انواع موضوع برای وبینار به صورت عمومی برای کسب و کار مناسب هستند و مخاطبان مختلف را جذب می‌کنند. در ادامه به چند مورد از این موضوع‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کسب درآمد دلاری از حرفه شما
  • توسعه کسب و کار و پیشرفت
  • خود مراقبتی و توسعه فردی
  • روش از بین بردن محدودیت‌های موجود یا حل مسائل به شیوه‌ای ساده‌تر

کدام موضوع را انتخاب کنیم؟

احتمالا تا این بخش از مقاله، چند موضوع مختلف درباره برگزاری وبینار به ذهنتان رسیده و امیدوارم که یادداشتشان کرده باشید. اما از بین این موضوع‌ها باید کدام را انتخاب کنید؟ آیا همه آن‌ها برای وبینار مناسبند؟

انتخاب بهترین موضوع برای وبینار

در ادامه به معیارهایی که با توجه به آن‌ها می‌توانید بهترین موضوع برگزاری وبینار را انتخاب کنید، اشاره می‌کنیم.

  • به پرسونای مخاطب توجه داشته باشید. خودتان را به جای مخاطبان بگذارید و به این فکر کنید کدام موضوع برای وبینار جذاب‌تر است. حتی اگر کانالی برای تعامل با مخاطبانتان دارید، می‌توانید از خودشان نظرسنجی کنید.
  • موضوعی را انتخاب کنید که مدرن‌تر است و کاربران در حال حاضر به آن نیاز دارند.
  • بررسی کنید که بر کدام موضوع بیشتر تسلط دارید. ارائه آن را در اولویت بگذارید.
  • موضوعی که علاوه بر یادگیری، مخاطبان را سرگرم می‌کند نیز انتخاب مناسبی است.
  • وبینار مارکتینگ با موضوعاتی که در آن می‌توانید خدمات و محصولاتتان را معرفی کنید، موفق‌تر است.

کلام آخر؛ بهترین موضوع برای وبینار یک ارزش افزوده برای دو طرف است

در این مقاله راهنمایی انتخاب بهترین موضوع برای وبینار را ارائه دادیم و موضوع‌های پیشنهادی که برای تمام حوزه‌های کسب و کار مناسب هستند را معرفی کردیم. با کمی ایده‌پردازی و خلاقیت همیشه می‌توانید موضوع‌های تازه‌ای برای وبینارهایتان انتخاب کنید و آموزش‌های جدید و جذاب به مخاطبان ارائه بدهید.

بعد از انتخاب موضوع، باید پلتفرم مناسبی برای برگزاری وبینار آنلاین برگزار کنید. رومیت سرویس بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت را ارائه می‌دهد که بهترین انتخاب برای برگزاری وبینارهایی با تعداد شرکت‌کنندگان بالا هستند. در این نرم افزارها می‌توانید مطالب را با کیفیت بالا ارائه بدهید و با کاربرانتان تعامل داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرویس ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن، به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید یا با پشتیبانی رومیت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگزاری وبینار، جلسات و آموزش های آنلاین موردی به کمک سرویس روزانه رومیت